טאמסולוזין

טאמסולוזין עשוי להיות אפשרות בטוחה ויעילה לטיפול באבנים בשופכן הדיסטאלי אצל ילדים

מחקר פרוספקטיבי ואקראי בחן את הבטיחות והיעילות של טאמסולוזין לטיפול באבנים בשופכן הדיסטאלי אצל ילדים

07.12.2011, 14:54

לאור מחקרים שהדגימו את יעילותו של הטאמסולוזין באוכלוסייה המבוגרת, נעשה ניסיון להעריך את יכולתו לזרז פליטת אבני שופכן בקרב ילדים הסובלים מאבנים בשופכן הדיסטאלי (הרחיקני).

נערך מחקר פרוספקטיבי, אקראי ומבוקר, שכלל 61 ילדים הסובלים מאבנים בשופכן הדיסטאלי (< 12 מ"מ). הילדים חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות. קבוצה I,י33 ילדים, קיבלה טאמסולוזין וטיפול סטנדרטי לשיכוך כאבים. קבוצה II,י28 ילדים, קיבלה טיפול סטנדרטי לשיכוך כאבים ואינבו. לחולים הוצע לנסות, בניטור צמוד, אפשרות למעבר אבן ספונטני בתקופת 4 השבועות שקדמו לטיפול עצמו.

קצב פליטת האבנים, מספר אפיזודות הכאב ומשכן, צורך בשיכוך כאב ותופעות לוואי אפשריות של התרופות נבחנו.

כל החולים השלימו את הניסוי ואף חולה לא הפסיק את השתתפותו עקב תופעות לוואי. לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בנתוני גיל, מין וגודל האבנים. הגיל הממוצע של החולים היה 8.1 ± 6.8 שנים. השתתפו בניסוי 25 בנות ו-36 בנים.

שיעור החולים החופשיים מאבנים היה 87.8% (29\33) בקבוצה I ו-64.2% (18\28) בקבוצה II. זמני פליטה ממוצעים לאבן של 8.2 ו-14.5 ימים, תועדו עבור קבוצות I ו-II בהתאמה, והבדל זה היה משמעותי סטטיסטית (P < 0.001).

החוקרים הסיקו כי טיפול רפואי לפינוי אבנים בשופכן הרחיקני הוא פרוצדורה מוצלחת עבור ילדים. טאמסולוזין לא גרם לתופעת לוואי קלינית משמעותית כלשהי והוכיח את עצמו כאפשרות טיפול בטוחה ויעילה.

מקור:

Tamsulosin for the management of distal ureteral stones in children: A prospective randomized study. Mokhless I. et al., J Pediatr Urol. 2011 Nov 16. Advance Online Publication.

נושאים קשורים:  טאמסולוזין,  אבנים בשופכן,  מחקרים
תגובות