מחלות לב

תוספת ויטמין D משפרת את השרידות ממחלות לב

במחקר זה נמצא כי חוסר בוויטמין D קשור למחלות לב ולתמותה מכל סיבה. תוספת של הוויטמין הפחיתה את שיעורי התמותה

06.12.2011, 11:00

הקשר בין ויטמין D למחלות שונות כולל מחלות לב, סרטן, סוכרת ומחלות אחרות נחקר רבות. נמצא קשר בין חוסר ויטמין D לבין היארעות מחלות אלה, אך עד כה לא נמצא קשר ישיר בין הוספת ויטמין D כתוסף לבין היארעות אותן מחלות.

במחקר שנערך לאחרונה בארה"ב באוניברסיטת קנזס, נבדקה השפעת תוספת ויטמין D למטופלים הסובלים מחוסר ברור של ויטמין D (מתחת לערך של 30ng\ml). במחקר זה השתתפו 10,899 מטופלים ונמצא כי לכ-70% מהם היה חסר ויטמין D. חסר ויטמין D היה קשור בשכיחות גבוהה יותר ליתר לחץ דם, למחלה קורונרית, לקרדיומיופתיה ולסוכרת. חוסר זה אף נמצא כמנבא מובהק לתמותה מכל סיבה שהיא. בקרב הסובלים מחוסר ויטמין D נרשמה עלייה של כמעט פי שלושה בסיכון לתמותה מכל סיבה בהשוואה לאלו שלא סבלו מחוסר בוויטמין D.

כאשר החוקרים התמקדו במטופלים שנטלו תוספי ויטמין D, הסיכון לתמותה מכל סיבה היה נמוך בכ-60% בהשוואה ליתר הנבדקים, אם כי ההשפעה הבולטת ביותר תוארה בקרב אלו שסבלו מחסר בוויטמין D. בקרב המשתתפים שלא סבלו מחוסר ויטמין D, תוספת הוויטמין לא השפיעה בצורה משמעותית על התמותה.

החוקרים הסיקו שחסר בוויטמין D קשור בצורה משמעותית למחלות לב ולתמותה וכאשר ניתנת תוספת ויטמין D לסובלים מחוסר זה היא משפרת את השרידות ממחלות אלה בצורה משמעותית.

מקור:

Vitamin D Deficiency and Supplementation and Relation to Cardiovascular Health. Vacek JL et al., Am J Cardiol. 2011 Nov 7. [Epub ahead of print]

נושאים קשורים:  מחלות לב,  סוכרת,  ויטמין D,  מחלת לב כלילית,  תמותה ממחלות לב,  מחקרים
תגובות
צוות חברת גרמזה פרמצבטיקה
08.12.2011, 10:20

ויטמין D הינו חשוב ביותר לשמירה על רמות סידן תקינות בדם – הוא מגביר את ספיגת הסידן מהמזון ומצמצם את אובדן הסידן בשתן. בנוסף הוא חיוני ביותר לבריאות העצמות, השיניים, לפעילות הלב, לקרישת הדם, לתפקוד מערכת העצבים ועוד.

מרבית ויטמין D בגוף נוצר בעור על ידי חשיפה לקרני השמש והוא הופך לפעיל בגוף (ויטמין D3) לאחר ספיגתו במעיים ועיבודו בכבד ובכליות. בעיה באחת מתחנות אלו עלולה לגרום למחסור בו, כמו גם בעיה בתפקוד בלוטת התריס ומצבים בריאותיים נוספים. בנוסף, ויטמין D נמצא גם במזונות שאנו צורכים, ובעיקר בדגים (סלמון, סרדינים, מקרל, טונה), שמן דגים, ביצים, מוצרי חלב, כבד עוף ופטריות שיטאקי.

במקביל לחשיפה מבוקרת לשמש ולצריכת מזונות עשירים בוויטמין D, רצוי לצרוך תוסף תזונתי המכיל ויטמין D3 (קולקלציפרול) – נגזרת זו של הוויטמין הינה כבר בצורתה הפעילה בגוף וספיגתה אופטימלית.

לקריאה על חוסר בויטמין D -
http://www.gramse.com/Gramse07/Templates/showpage.asp?DBID=1&LNGID=2&TMID=84&FID=409