חיסון

חיסוני שפעת: עדיף לחסן ילדים בנגיף חי מוחלש

מטה-אנליזה: חיסון ילדים נגד שפעת בנגיף חי מוחלש LAIV יעיל מחיסון נגד שפעת בנגיף מומת

07.12.2011, 13:01

קשישים וילדים נמצאים בסיכון הגבוה ביותר לתחלואה ותמותה עקב הדבקה בנגיף השפעת. ילדים נחשבים למקור עיקרי להעברת הנגיף, מכיוון שהם מפיצים אותו במשך פרק זמן ממושך יותר. חיסון שפעת הוא הדרך היעילה ביותר למניעת המחלה, אולם שיעור קבלת החיסון בקרב ילדים עדיין נמוך.

חיסון בתרסיס (צילום: יח"צ)

חיסון בתרסיס (צילום: יח"צ)

על פי המלצות הוועדה המייעצת לגבי חיסונים בארה"ב (ACIP), מומלץ לחסן מפני שפעת את כל הילדים בני 6 חודשים עד 18 שנים. שני סוגי חיסון אושרו לשימוש בקרב ילדים – חיסון בנגיף מומת (Trivalen Inactivated Vaccine – TIV) וחיסון בנגיף חי מוחלש (Live Attenuated Influenza Vaccine – LAIV). חיסון LAIV מאושר לשימוש רק החל מגיל שנתיים, בשל שיעור גבוה יחסית של התפתחות צפצופים ואשפוזים לאחר החיסון בקרב ילדים צעירים מכך. נוסף לכך, LAIV אינו מומלץ לילדים החולים במחלות כרוניות, כגון אסטמה וסוכרת. חיסון TIV מאושר לשימוש לכל הילדים מגיל 6 חודשים, אם כי לא כל תרכיבי החיסון מאושרים לשימוש בקרב ילדים.

בשנת 2009 פורסמה מטה-אנליזה, שכוללת תשעה מחקרים מבוקרים, אשר שלושה מהם השוו בין שני סוגי החיסונים. גם בה נמצאה עדיפות לחיסון ה-LAIV. לדוגמה, בקרב ילדים בני 6–71 חודשים שקיבלו שתי מנות של חיסון LAIV, היה שיעור מקרי השפעת נמוך ב-45% (95%CI 25-59%) לעומת ילדים שקיבלו את חיסון ה-TIV.

לילדים מתחת לגיל תשע אשר מקבלים חיסון שפעת לראשונה בחייהם מומלץ, בשני החיסונים, לתת שתי מנות בהפרש של 4 שבועות, אולם נמצא כי ההמלצה מבוצעת רק לגבי 41% מהילדים בני 2–5 המקבלים את החיסון, ורק לגבי 25% מהילדים בני 5–8. בקרב ילדים שקיבלו רק מנה אחת, למרות המלצה לשתי מנות, היה חיסון ה-LAIV יעיל יותר מ-TIV.

LAIV נמצא עדיף על TIV בקרב ילדים, גם כאשר ההתאמה בין זני השפעת הפעילים לבין הזנים שבחיסון ירודה. יעילותו של LAIV נגד זני נגיף H3N2, שמידת התאמתם לחיסון נמוכה, הייתה 37%, לעומת היעדר יעילות בחיסון TIV.

נוסף לכך, LAIV נמצא יעיל יותר במניעת הדבקה בתקופה של 4–8 חודשים לאחר מתן החיסון, נתון בעל חשיבות במקומות שבהם נהוג לחסן ילדים זמן רב לפני תחילת עונת השפעת.

לסיכום, בעוד שחיסון TIV מאושר לשימוש למגוון רחב יותר של מטופלים (בפרט ילדים בני 6–24 חודשים וכאלה הסובלים ממחלות כרוניות), נראה כי לחיסון LAIV יתרונות מבחינת מניעה של יותר מקרי שפעת, גם בקרב ילדים שקיבלו בפועל מנה אחת של חיסון על אף ההמלצה לשתי מנות, וגם במקרים שבהם ההתאמה בין הנגיף לחיסון נמוכה. כמו כן ה-LAIV מספק הגנה לפרק זמן ארוך יותר.
הכותבים מדגישים כי אין להסיק מנתונים אלו לגבי מבוגרים, שאצלם ההגנה שמספק חיסון ה-LAIV זהה לזו של חיסון ה-TIV ואף נמוכה ממנה.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:
Tingle and Hayney, Choosing between live attenuated and trivalent inactivated influenza vaccines for healthy children, Journal of the American Pharmacists Association (2003). 2011 Nov 1;51(6):776-7.

נגיף ה- H1N1 (מקור: ויקיפדיה)

נגיף השפעת (מקור: ויקיפדיה)

נושאים קשורים:  חיסון,  חיסונים,  שפעת,  חיסון בנגיף חי,  חיסון בנגיף מומת,  מחקרים
תגובות