חדשות

רמות הקרינה הגבוהות ביותר: במיפוי לב עם תליום ובצנתור לב וכלי-דם

בחוזר לרופאים פירט ד"ר חזי לוי את הטיפולים שבהם מעורבת קרינת רנטגן ואת הסיכון להופעת ממאירות בעקבותיהם

ראש מנהל הרפואה במשרד הבריאות הפיץ בשבוע שעבר חוזר המפרט את רמות הקרינה בצילומי CT, בצנתור ובמיפוי לב. החוזר מופנה לרופאים וגם למנהלים בבתי החולים ומפרט בטבלה את מידת הסיכון בפרוצדורות השונות.

בראש הטבלה מיפוי לב עם חומר הניגוד הרדיואקטיבי תליום וכן צנתור לב וכלי-דם לאבחנה ולטיפול. רמת פליטת הקרינה בפעולות אלו מגיעה ל-20-30mSv. לפי המסמך רמה כזו עלולה לגרום ל-2–3 מקרי סרטן לכל 1,000 נבדקים. רמת הקרינה בבדיקות הללו שווה לזו שאליה נחשף המטופל ב-1,000–1,500 צילומי חזה ברנטגן (בצילום חזה רמת הקרינה הנפלטת היא 0.02mSv והסיכון לממאירות הוא 0.002 ל-1,000 נבדקים). אחריהן מבחינת כמות הקרינה והסיכון לממאירות – צנתור לב וכלי דם לאבחון, שבו רמת פליטת הקרינה היא 10-20mSv והסיכון לממאירות הוא 1–2 ל-1,000 נבדקים, ושווה לרמת הקרינה ב-500–1,000 צילומי חזה.

מיפוי לב (מקור: ויקיפדיה)

מיפוי לב (מקור: ויקיפדיה)

בבדיקת CT לעורקים כליליים רמת הקרינה הנפלטת היא 5-20mSv, הסיכון לממאירות הוא 0.5–2 ל-1,000 נבדקים והיא שווה ל-250–1,000 צילומי חזה. אחריה מדורגות בדיקות CT בטן ואגן, בדיקת CT חזה ובדיקת CT ראש. בממוגרפיה רמת הקרינה היא 0.4mSv והסיכון לממאירות עומד על 0.04 ל-1,000 נבדקים.

ראש מנהל רפואה, ד"ר חזי לוי , המסיים עתה את תפקידו, קורא לרופאים לצמצם את הבדיקות הללו, לבצען רק כשהם הכרחיות, ולהעדיף אקו לב ו-MRI. בחוזר נאמר כי צילומי הדמיה רבים, ובהם CT, צילומים לצורך צנתורים ומיפוי לב, מגדילים את הסיכון לפתח גידולים ממאירים. קבוצות הסיכון העיקריות הן תינוקות, ילדים, קשישים ונשים בהריון.

מספר הבדיקות הרדיולוגיות לשם אבחון שבהן נעשה שימוש בטכנולוגיית קרני רנטגן הולך וגדל בשנים האחרונות. לא אחת נשלחים אליהן חולים ללא הצדקה רפואית. הקרינה הנפלטת ממכשירי הרנטגן מסכנת את חיי המטופל ומגבירה משמעותית את הסיכון שיתפתחו אצל הנבדק גידולים סרטניים.

על פי נתוני משרד הבריאות, הסיכוי למחלה ממארת בעקבות חשיפה לקרינת רנטגן עולה ככל שהגיל נמוך יותר. בעבר הייתה המלצה להימנע מרנטגן ו-CT בילדים. ייתכן שיש קשר בין נתוני התחלואה בסרטן לבדיקות ההדמיה הרבות. בחוזר נקראו הרופאים להסביר לנבדקים את הסיכונים ואת היתרונות בכל בדיקה, ומודגש כי הסיכון לגידולים סרטניים פוחת עם הגיל, אך מצטבר ככל שמבוצעות יותר בדיקות שבהן קיימת פליטה של קרינת רנטגן.

לחוזר משרד הבריאות

נושאים קשורים:  חדשות,  CT,  MRI,  רדיולוגיה,  קרינת רנטגן,  צנתור לב,  מיפוי לב,  צנתור לב וכלי דם
תגובות
בני רביב
29.11.2011, 08:08

באוירת הרפואה " המדיקולגלית " [ או בשפה לא מכובסת = כסת"ח ] - השורה עלינו היום ושאני בטוח שלפחות מרבית הרופאים הפעילים נכווים ממנה השכם והערב וצייד המכשפות המתבצע לעיתים נגד רופאים - מבקשים לא לבצע הדמיה ?!
בנוסף מבקש ד"ר לוי הנכבד לבצע MRI - כנראה שהוא באמת מזמן לא ניסה להשיג MRI .
האם נכניס MRI [ בטח בבתי חולים ] כבדיקת הבחירה לכאבי ראש במקום CT ללא ח"נ ברוב המקרים ? או לבירור כאבי בטן ?
מנותקים מהמציאות [ וכנראה גם הר"י אם יושבים ושותקים ] .