חדשות

מחקר: תרופות כימותרפיות מגדילות את הסיכון לתהליך גרורתי

את המחקר ביצעו על מודל עכברים חוקרים מהפקולטה לרפואה בטכניון בשיתוף רופאים מרמב"ם ומבית החולים העמק וכן צוות מאוניברסיטת אוטרכט

חוקרים מהפקולטה לרפואה בטכניון בחיפה ומאוניברסיטת אוטרכט בהולנד דיווחו בשני מאמרים נפרדים לכתב העת Cancer Research על תוצאות מחקריהם על מודל של עכברים, לפיהם תרופות כימותרפיות, מעבר ליכולתן להמית תאי גידול, יכולות להגדיל את הסיכון לתהליך גרורתי. כמה מנגנונים שונים הוצעו כדי להסביר את התהליך הגרורתי דווקא לאחר הטיפול הכימותרפי, ציינו החוקרים בדיווחם, וייתכן כי מנגנונים אלו מתקיימים בו זמנית.

כימותרפיה (אילוסטרציה)

כימותרפיה (אילוסטרציה)

בפרויקט המחקר הישראלי השתתפו חברי הצוות של ד"ר יובל שקד מהטכניון ופרופסור אמיל ווסט מאוניברסיטת אוטרכט הוביל את המחקר האחר. במעבדתו של ד"ר שקד מבוצעים כבר כמה שנים ניסויים שנועדו לבחון כיצד גידולים סרטניים מצליחים לחמוק מהטיפול הקונבנציונלי, ומדוע הם גדלים או מפתחים עמידות לטיפולים מסוגים שונים.

בניגוד למחקרים אחרים שנעשים בתחום הזה (הבוחנים לרוב את התאים הסרטניים עצמם ואת יכולתם לפתח עמידות לטיפול), במעבדה בפקולטה לרפואה בטכניון בחיפה מתמקדים בתחום אחר. הנחת העבודה היא שנוסף לשינויים החלים בתוך התאים הסרטניים בעקבות הטיפול, תאים אחרים במאחסן עצמו, גוף האדם, משתנים ועשויים לתרום לגידול הסרטני ולהתפתחות של עמידות לטיפול.

קבוצת המחקר כבר הוכיחה בעבר שתהליך יצירת כלי דם חדשים בסרטן, שהוא תהליך קריטי בהתפתחות הגידול, נעשה אגרסיבי יותר דווקא לאחר טיפול אנטי-סרטני, כמו כימותרפיה. כתוצאה מכך ניתן להסביר את ההצלחה (החלקית לפחות) של טיפולים הפוגעים בכלי הדם החדשים אך ורק כשהם משולבים עם טיפולים כימותרפיים שונים, אך לא כאשר הם ניתנים לבדם. עבודה זו התפרסמה לפני כמה שנים ב- CANCER CELL .

עתה פורסמו ב-CANCER RESEARCH דיווחיהם של שני צוותי המחקר בנפרד - מהטכניון (בראשות ד"ר יובל שקד), ומאוניברסיטת אוטרכט (פרופסור ווסט) - שהראו כי תרופות כימותרפיות, מעבר ליכולתן להמית תאי גידול, גם מסוגלות להגביר את הסיכון לתהליך גרורתי.

ד"ר סווטלנה גינגיס-וליצקי, מובילת המחקר בטכניון, הראתה כי פלסמה של עכברים שטופלו בתרופות כימותרפיות גורמת לתאי סרטן לעבור תהליך הדומה בצורתו לתהליך גרורתי. אחת הסיבות לתופעה: הפעלה של תאי מח עצם שונים המגיעים לגידול הסרטני ומפרישים אנזימים המפרקים את המטריצה הבין-תאית, וכך תורמים לתכונת הפולשנות של תאי הסרטן ולתנועתיות שלהם בתוך הרקמה, עד להגעתם לאזורים אחרים, דהיינו גרורות. כאשר השתמשה החוקרת בחומרים המנטרלים את אותם אנזימים, הטיפול הכימותרפי לא גרם להתפתחות גרורות.

הממצאים מרמזים שלכימותרפיה תופעות לוואי שליליות לא רק מבחינת רעילות התרופה, אלא היא אף עשויה לחזק גורמים התורמים לתהליכים בגוף המובילים לשגשוג תאי הגידול. ייתכן שתופעות אלה תורמות להפחתה ביעילות הטיפול הכימותרפי שניתן לחולים. במחקרים קליניים שונים נמצא כי לעתים הטיפול התרופתי לסרטן יכול לעזור בהפחתה משמעותית של גודל הגידול הראשוני שהתפתח, אלא שמשום מה לא תמיד מוארכים חיי החולה, חרף השימוש בתרופה. ייתכן כי ההפרשה של חומרים שונים, כפי שתואר בעבודות אלו, תורמת לתהליך הגרורתי המזיק לחולה ולא מאפשר הארכת חיים.

ד"ר יובל שקד, האחראי על המחקר, אמר: "אם נמצא את הגורמים המופרשים מהגוף המאחסן ותורמים לגידולו של הסרטן לאחר הטיפול הכימותרפי, יהיו בידינו כלים חדשים להבנת התהליך הסרטני. חסימת אותם גורמים בשילוב טיפול קונבנציונאלי – כימותרפיה – עשויה להגביר בעתיד בצורה ניכרת את הצלחת הטיפול במחלה".

מעבדתו של ד"ר שקד פעלה בישראל יחד עם מנהל המערך האונקולוגי בבית החולים רמב"ם בחיפה פרופסור אברהם קוטן וכן עם בית החולים העמק בעפולה (ד"ר דוד לובן), ובית החולים האונקולוגי במילאנו, איטליה (במחלקתו של פרופסור פרנצ'סקו ברטוליני).

עתה בוחנים שותפי המחקר אם תוצאות אלו שנמצאו בעכברים מופיעות גם בקליניקה בצורה משמעותית, ואם ניתן להשתמש בגורמים שהתגלו כדי לחזות אילו חולים יפיקו תועלת רבה יותר מהטיפול הכימותרפי. ד"ר שקד מסר כי עתה מתארגן קונסורציום הכולל גם חברות פרטיות וצוותי מחקר ורפואה בשבדיה, יוון, צרפת, גרמניה, אירלנד ואיטליה לבחינת האפקט הגרורתי של תרופות כימותרפיות על בסיס תוצאות המחקר.

לדיווח המלא על המחקר שנעשה בפקולטה לרפואה בטכניון ובבתי החולים בישראל
לדיווח על המחקר ההולנדי

נושאים קשורים:  חדשות,  טיפול כימותרפי,  גרורות,  כימותרפיה,  הפקולטה לרפואה בטכניון,  המערך האונקולוגי בבית החולים רמב"ם,  מחקרים,  המרכז הרפואי "העמק"
תגובות