חדשות

הצלחה בניסוי לטיפול באי-ספיקת לב באמצעות הזרקת תאי גזע ללב

החברה האוסטרלית "מזובלאסט" שמפתחת את התרופה בשיתוף חברת "טבע" דיווחה על תוצאות מעודדות בניסוי בו השתתפו 60 חולים

חברת "מזובלאסט" (Mesoblast) ממלבורן, אוסטרליה, העורכת ניסוי קליני משותף עם חברת "טבע" הישראלית, דיווחה אתמול (יום ב') בכנס האגודה האמריקנית לרפואת-לב (AHA) שנערך באורלנדו, פלורידה, כי השיגה הצלחה בניסוי phase II בטיפול באי-ספיקת לב באמצעות תרופה חדישה וניסיונית, Revascor, המבוססת על הזרקת תאי גזע ישירות ללב.

בדיווח נמסר כי הניסוי בוצע בארה"ב. השתתפו בו 60 חולים בני 20–80 הסובלים מאי-ספיקת לב בינונית עד חמורה. ל-45 מהם הוזרק החומר החדש המבוסס על תאי גזע בוגרים ( Mesenchymal Stem Cells) שמקורם בתורם, ישירות ללב, נוסף לתרופות הרגילות שניתנו להם. ל-15 (קבוצת ביקורת) לא ניתן הטיפול החדיש הזה.

מנהלי הניסוי דיווחו כי הטיפול עמד בכל כללי הבטיחות. שנה לאחר הטיפול נרשמה ירידה של 78% במספר אירועי הלב שעברו החולים, וכן הצטמצם הצורך בצנתורים. 22 חודשים לאחר הטיפול רק חולה אחד מבין ה-45 נפטר בהשוואה לשלושה מקרי מוות בקבוצת הביקורת. מדעני החברה דיווחו כי התוצאות שנרשמו בניסוי היו מובהקות סטטיסטית על אף היקפו הקטן.

ניסוי קליני בהיקף רחב יותר (Phase III) יתחיל בארה"ב במחצית הראשונה של 2012. ההערכה: המכירות יחלו ב-2015. מאחר שתאי גזע הם בעלי יכולת להתפתח לכל סוג של תא בגוף, סבורים החוקרים כי הזרקתם ללב בתנאים המתאימים, מעודדת צמיחה של כלי דם חדשים ויצירה של מעקפים טבעיים לכלי הדם החסומים.

החברה האוסטרלית גם מפתחת טיפול מבוסס תאי-גזע עבור חולי לוקמיה.חברת Cephalon בבעלות "טבע" הישראלית, מחזיקה ב-20% ממניות "מזובלאסט".

בתוך כך דיווח Lancet על ניסוי אחר בתאי גזע לטיפול בחולי לב, שבו נטלו חלק 23 חולים לאחר התקף לב שעברו ניתוח מעקפים. 16 מהם טופלו באמצעות תאי גזע שנלקחו מגופם (מקור התאים היה שריר הלב עצמו), ושבעה קיבלו טיפול סטנדרטי ללא תאי שימוש בתאי גזע. החוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד ומאוניברסיטת לואיוויל הזריקו תאי גזע דרך צנתר-בלון כארבעה חודשים לאחר ניתוח המעקפים. תפקוד ה-LVEF אצל 14 מהמטופלים השתפר מ-30.3% לפני הטיפול לכדי 38.5% ארבעה חודשים לאחר ההזרקה, בעוד שאצל אלו שלא טופלו בתאי גזע לא חל שינוי בתפקוד ה-LVEF. החוקרים ציינו כי האפקט החיובי של הטיפול בא לידי ביטוי כעבור שנה.

תמצית הדיווח ב-Lancet

נושאים קשורים:  חדשות,  ניסוי קליני,  תאי גזע,  טבע,  אי ספיקת לב,  תרופה ניסיונית
תגובות