סרטן הלבלב

האם ניתן לאבחן סרטן לבלב באמצעות שינויים בפלורת הרוק ?

נמצא כי שינויים בפלורת הפה קשורים למחלות לבלב, ובכללן סרטן הלבלב

02.11.2011, 13:31

הקשר בין מחלות פה לעלייה בסיכון לסרטן לבלב עלה מכמה מחקרי קוהורט פרוספקטיביים. במחקר זה מדדו החוקרים שינויים בפלורת הרוק והעריכו את הקשר הפוטנציאלי של שינויים אלו לסרטן לבלב ודלקת לבלב כרונית.

המחקר חולק לשלושה שלבים: 1. אפיון מיקרוביאלי (בדיקת זיהוי מיקרוביאלית בפה) שמטרתו לחקור את השינויים בפלורת הרוק בקרב 10 חולים ברי ניתוח הלוקים בסרטן לבלב ו-10 אנשים בריאים, ששימשו כקבוצת כביקורת. 2. זיהוי ואימות של מועמדים חידקיים בזמן אמת' על-ידי PCR כמותי (qPCR)י3. ולידציה של מועמדים חידקיים על-ידי qPCR בקוהורט בלתי תלוי של 28 חולים ברי ניתוח הלוקים בסרטן לבלב, 28 בריאים ששימשו כביקורת ו-27 דגימות מחולים בדלקת לבלב כרונית.

בהשוואה רחבה בין פלורת הרוק של חולי סרטן לבלב לבין פלורת הרוק של בריאים נמצאו שינויים משמעותיים במיקרופלורת הרוק. רמתם של 31 זנים בקטריאליים עלתה ברוק של חולי סרטן לבלב (n=10) בהשוואה למקרי הביקורת (n=10), בעוד שרמתם של 25 זנים בקטריאליים אחרים ירדה. ב-2 מתוך 6 המועמדים החייידקיים (Neisseria elongata and Streptococcus mitis) שאושרו באמצעות דוגמאות בלתי תלויות, נמצא הבדל משמעותי (p<0.05, qPCR)  בין חולי סרטן הלבלב למקרי הביקורת (n=56). נוסף לכך, ב-2 סוגי חיידקים, (Granulicatella adiacens and S mitis) נמצא הבדל משמעותי (p<0.05, qPCR) בין דוגמאות של חולים בדלקת לבלב כרונית לבין מקרי הביקורת (n=55). השילוב של 2 סמנים ביולוגיים חיידקיים (N elongata and S mitis) הביא לערך שטח מתחת לפני העקומה ( ROC Receiver Operating Characteristic - ) של 0.90, עם 96.4% רגישות ו-82% ספציפיות בהבחנה בין חולים בסרטן לבלב לאנשים בריאים.

החוקרים הסיקו כי יש קשרים בין שינויים בפלורת חיידקי הרוק לבין סרטן לבלב ודלקת לבלב כרונית. הניסוי אף מספק הוכחה לכך שפלורת הרוק עשויה לשמש מקור מידע לגילוי סמנים ביולוגיים לא-פולשניים של מחלות סיסטמיות.

מקור:

Variations of oral microbiota are associated with pancreatic diseases including pancreatic cancer: Farrell JJ. et al., Gut. 2011 Oct 12. Advance Online Publication

נושאים קשורים:  סרטן הלבלב,  דלקת לבלב כרונית,  פלורת הרוק,  מחקרים
תגובות