חדשות

בית הדין: "ההתפטרות קולקטיבית ואין לה תוקף"

פסק הדין שפורסם הבוקר קובע כי על המתמחים לשוב לעבודה סדירה. המתמחים: נעתור לבג"ץ. האוצר: "נמשיך לחפש פתרון"

בית הדין הארצי לעבודה בראשות השופטת נילי ארד הכריע היום כי התפטרות הרופאים המתמחים היא קולקטיבית ולכן אינה קבילה. בכך קיבל בית הדין את עמדת המדינה שהגישה את העתירה. בית הדין הורה למתפטרים לשוב לעבודה סדירה בבתי החולים וקבע כי מדובר בהתפטרות שאינה חוקית ואין לה תוקף. בית המשפט קבע כי: "זו אינה התפטרות אישית כשמדובר ביותר מ-400 שהגישו מכתבי התפטרות כדי לקדם קבוצת רופאים שלא במסגרת הארגון היציג של הרופאים". בית הדין הבהיר כי: :אין בפסיקתו כדי למנוע המשך המגעים בין המעסיקים לבין ההסתדרות הרפואית ונציגי הרופאים במגמה ליישב את המחלוקות בדרכי שלום, באופן שמערכת הבריאות כולה תדע רגיעה ותוכל להתפנות לייעודה העיקרי - טיפול בתושבי ישראל ובריאותם"

נציגי המתמחים הודיעו בתגובה להחלטת בית הדין כי יעתרו לבג"ץ. "פסיקת בית הדין רומסת ברגל גסה ובאופן בוטה זכויות אזרח בסיסיות", אמרו. הפסיקה הופכת סכסוך עבודה מקומי לעניין עקרוני הנוגע לשאלות מוסריות של מותר ואסור לאזרח עובד במדינה דמוקרטית".

עוד הוסיפו המתמחים כי "הפסיקה מותירה פתוחה את השאלה העקרונית הנוגעת לאופן ההתפטרות של עובד ממקום עבודתו לאחר שמילא ככתבן וכלשונן את כל הנחיות בית הדין וגם לאחריהן נאסר עליו להתפטר ממקום עבודתו. הסוגיה העקרונית תוכרע בערכאות המשפטיות העליונות של מדינת ישראל".
‪ ‬
ההסתדרות הרפואית מסרה בתגובה להחלטת בית הדין להוציא צווי מניעה לרופאים המתמחים כי" הפתרון אינו בערוץ המשפטי אלא בהידברות. הר"י ממשיכה במגעים קדחתניים עם כל המעורבים למציאת פתרון". יו"ר הר"י ד"ר ליאוניד אידלמן אמר אמש ל"דה מרקר" כי הוא מייחס את זעם הרופאים על ההסכם לציפיות גבוהות שהיו במהלך המאבק להשגתו. הוא שב ואמר: האם יכולנו להשיג יותר? – כן. אבל הסכם אחד לא יכול לתת מענה לכל הבעיות".

הממונה על השכר במשרד האוצר, אילן לוין, הדגיש כי כל הפתרונות שהועלו בפני המתמחים במסגרת הפגישות שנערכו עד כה עומדים בתוקפם וקרא להם לשוב לדיאלוג עם ההסתדרות הרפואית.

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן שב וקרא למתמחים שלא להפקיר את המערכת וקרא להם לשוב לעבודה. "ניתן לדון בשיפור ההצעה למתמחים, אבל ההסכם שנחתם לא ייפתח." אמר ליצמן בתדרוך שקיים לעיתונאים בחדר המצב של משרד הבריאות. ל"קול ישראל" אמר ליצמן כי לא יהיה מנוס לרופאים אלא לקבל את ההסכם ואת התוספות שמוצעות להם ולשוב לעבודה במערכת הבריאות הציבורית.
פרופסור רוני גמזו, מנכ"ל משרד הבריאות, אמר כי נוכח המשבר נבדקת אפשרות לגייס רופאים גימלאים, רופאי קהילה ורופאים מצה"ל, כדי למלא זמנית את מקום המתמחים על מנת להחזיר את בתי החולים לתפקוד תקין.

יו"ר האופוזיציה ח"כ ציפי לבני שביקרה אתמול בבית החולים "וולפסון" אמרה כי המצב הנוכחי שבו הציבור צריך לבחור מי צודק יותר - האוצר או המתמחים - הוא בלתי נסבל וזכות הציבור לבריאות ציבורית טובה. מגיע לרופאים העובדים יומם ולילה להתפרנס בכבוד. היא קראה לנתניהו להתערב במשבר "להיכנס לחדר שבו יושבים כל הנציגים הרלוונטיים ולהביא פתרון טוב".

לפסק הדין המלא

נושאים קשורים:  חדשות,  אילן לוין,  בית הדין לעבודה,  מחאת המתמחים
תגובות