אנדותל

אקטיבציה של הרצפטור לאדנוזין מעלה את החדירות של מחסום דם-מוח

בניסיונות בעכברים, טיפול באגוניסט של הרצפטור לאדנוזין אפשר מעבר למוח של מקרומולקולות שניתנו בעירוי לדם, ובהן גם נוגדנים לבטא-עמילואיד

09.10.2011, 11:18

מחסום דם-מוח חיוני לתפקודו התקין של המוח, אך הוא מכשול בפני טיפולים שונים למחלות של מערכת העצבים המרכזית. חוקרים מאוניברסיטת קורנל גילו בניסיונות בעכברים שאקטיבציה של הרצפטורים לאדנוזין A1 ו-A2A מאפשרת מעבר למוח של מקרומולקולות שניתנות בעירוי לדם.

בין המולקולות שהם הצליחו להחדיר למוח בעקבות טיפול עם אגוניסט של AR בעל ספקטרום רחב היו גם דקסטרנים ונוגדנים לבטא-עמילואיד. בעכברים טרנסגנים, שמשמשים כמערכת מודל למחלת אלצהיימר, הם הצליחו להראות שהנוגדנים לבטא-עמילואיד לא רק חדרו למוח אלא אף נקשרו לפלאקים של בטא-עמילואיד.

גם טיפול עם Lexiscan, אגוניסט של הרצפטור A2A, העלה את החדירות של מחסום דם-מוח. Lexiscan אושר על-ידי ה-FDA, בהתוויה של הרחבת כלי-דם.

בנסיונות בתרבית הראו החוקרים שאקטיבציה סלקטיבית של AR הביאה לשינויים בתאים, שכללו ירידה בהתנגדות החשמלית של תאי האנדותל שיוצרים את מחסום דם-מוח, עלייה ביצירת סיבים של אקטין-מיוזין ושינויים מולקולאריים ב-tight junctions.

הזיהוי של אקטיבציה של רצפטורים ל-AR כמנגנון למודולציה של החדירות של מחסום דם-מוח עשויה לעשות שימוש במנגנון זה כדי לאפשר החדרה של חומרים תרפיוטיים למוח, ועשויה לתרום לפיתוח טיפולים למחלות נוירולוגיות.

ערכה: ד"ר דורית שנון

מקור:

The Journal of Neuroscience, 14 September 2011, 31(37): 13272-13280; doi: 10.1523/​JNEUROSCI.3337-11.2011

נושאים קשורים:  אנדותל,  אלצהיימר,  עמילואיד,  פרקינסון,  רצפטור אדנוזין,  טרשת נפוצה,  מחסום דם-מוח,  מחקרים
תגובות