סרטן שלפוחית השתן

סמנים בשתן לאבחון ממאירות שלפוחית שתן ומעקב - העתיד כבר כאן?

מחקרים הדגימו רגישות טובה יותר של סמנים בשתן לעומת בדיקה ציטולוגית באיתור ממאירות שלפוחית שתן שאינה חודרת שריר, אך טרם נמצא סמן מספק

21.09.2011, 15:28

70% מגידולי שלפוחית השתן מאובחנים ללא חדירה עמוקה (T1). שכיחות ההישנות של גידולים אלו עומדת על 50%–70%. אבחון  ממאירות שלפוחית השתן ומעקב אחריה כוללים בין היתר ביצוע ציסטוסקופיה ובדיקת שתן לציטולוגיה. בדיקת ציטולוגיה בשתן מוגבלת נוכח רגישות נמוכה לאיתור הישנות ממאירויות בדרגת התמיינות נמוכה. כיום קיימים בשוק שישה סמנים הניתנים לבדיקה בשתן כהשלמת בדיקת הציסטוסקופיה לאיתור ממאירויות שלפוחית השתן, ומבחנים נוספים נחקרים.

סקירת הספרות המוצגת במאמר נועדה לסכם את המידע הקיים בנוגע לסמני ממאירות בשתן. נסקרו ערכות הזמינות בשוק וכן סמנים נוספים שנחקרים. הסקירה כללה מאמרים שפורסמו בשנים 1997–2011.

סיכום הסקירה המתוארת מצביע על מחקר מעמיק בתחום מתוך רצון להפחית את הצורך בביצוע ציסטוסקופיה לאבחון המחלה. יחד עם זאת, לא נמצא עד כה סמן אשר עונה על צורך זה באופן מספק. כמה סמנים הדגימו רגישות גבוהה יותר, אם כי לא מספקת, לעומת בדיקה ציטולוגית. כמה סמנים שולבו בנוהלי מעקב קליני אך טרם הושלמה הוכחת חשיבותם ובטיחות השימוש בהם.

מסקנת הכותבים היא כי בדיקת ציטולוגיה בשתן וסמני ממאירות אינה בשלה דיה לייתר את הצורך בציסטוסקופיה לשם מעקב אחר ממאירות שלפוחית השתן. הועלה צורך בביצוע מחקרים פרוספקטיביים גדולים על מנת לזהות סמנים בשתן שיצמצמו את הצורך בציסטוסקופיה.

ערך: ד"ר ברק רוזנצויג

מקור:

Urine markers for detection and surveillance of non-muscle-invasive bladder cancer: Tilki D et al., Eur Urol. 2011 Sep;60(3):484-92. Epub 2011 Jun 12.

נושאים קשורים:  סרטן שלפוחית השתן,  סמנים ביולוגיים,  ממאירות אורטליאלית,  ציסטוסקופיה,  מחקרים
תגובות