האיגוד הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית

פגם גנטי בגן ל-Interleukin-36-Receptor antagonist נמצא קשור ב-Generalized Pustular Psoriasis

בבדיקת 9 משפחות שנמצאה אצלן שכיחות גבוהה של Generalized Pustular Psoriasis נמצא פגם בגן ל-IL 36Ra, ציטוקין אנטי-אינפלמטורי. פעילות מופחתת של IL36Ra גורמת לעלייה בהפרשת ציטוקינים אינפלמטוריים ול-Genaralized Pustular Psoriasis

21.09.2011, 13:15

Generalized Pustular Psoriasis היא מחלה דלקתית רב מערכתית מסכנת חיים. המחלה מופיעה בהתפרצויות פתאומיות, אשר מאופיינות בפריחה פוסטולרית מפושטת המלווה בחום גבוה מאוד (40–42 מעלות צלזיוס), חולשה ומעורבות איברים נוספים. גיל ההופעה של המחלה משתנה (לעתים היא מופיעה בילדות ולפעמים רק בגיל מבוגר יותר). המחלה מסווגת בתוך טווח הפסוריאזיס, כיוון שבמקרים רבים החולה סובל גם מ-psoriasis vulgaris, ושתי המחלות מערבות מנגנונים דומים (הפעלת נויטרופילים ותאי T).

מחקר זה בחן תשע משפחות בתוניס, שאובחנו אצלן כמה מקרים של Generalized Pustular Psoriasis. בכל המשפחות, פרט לאחת, היו נישואי קרובים. עצי המשפחה העידו על תורשה במנגנון אוטוזומלי רצסיבי של המחלה.

החוקרים זיהו וריאנט בגן IL36Ra, שהוא מעכב של שלושה ציטוקינים השייכים למשפחת interleukin 1. ציטוקינים אלו מפעילים מנגנוני העברת סיגנל פרואינפלמטוריים, ומבוטאים בקרטינוציטים לאחר גירוי על-ידי ציטוקינים אחרים. המוטציה הביאה להחלפה של לויצין בפרולין במקום 27 (L27P), והייתה קיימת בכל החולים. החלבון IL36Ra הוא בעל מבנה דומה במינים שונים, ולויצין במקום 27 קיים בכל היונקים – ממצא המרמז על חיוניותו של מבנה זה לבריאות תקינה.

על פי מודל תלת מימדי של החלבון (המבוסס על ממצאי קריסטליזציה של החלבון בעכבר) משערים החוקרים כי המוטציה משפיעה הן על יציבות החלבון והן על הזיקה שלו לקולטן (interleukin-1Rrp2 receptor). כאשר הגן המוטנטי מועבר לתאי תרבית, התאים מבטאים רמות נמוכות מאוד של החלבון (בהשוואה להעברה של גן תקין). החלבון הפגום עובר דנטורציה בחום במידה רבה יותר מהחלבון התקין. יכולתו של החלבון הפגום לעכב את הפעלת הקולטן שלו בנוכחות ציטוקינים המביאים להפעלתו היתה נמוכה משמעותית משל החלבון התקין.

תאי קרטינוציטים של חולים במחלה ייצרו הרבה יותר ציטוקינים פרואינפלמטוריים (כגון interleukin 8) כאשר הופעלו על-ידי ציטוקינים ממשפחת interleukin 1, זאת עקב יכולת ירודה של החלבון הפגום לעכב את הפעלת הקולטן. בנגעי העור של החולים נמצאו רמות גבוהות של ציטוקינים פרואינפלמטוריים מסוימים (שלא נמצאו בעורם של אנשים שאינם נגועים במחלה או בנגעים של מחלות עור אחרות).

הטרוזיגוטיות למוטציה זו נמצאה בקרב 3 מתוך 287 אנשים שאינם חולים במחלה שנבדקו באחת הערים בתוניס (Sfax), כך ששיעור הנשאות באוכלוסייה זו הוא כ-1%. המוטציה לא זוהתה בקרב אנשים ממוצא אירופאי שאינם נגועים במחלה.

החוקרים מסיקים כי המחלה Generalized pustular psoriasis היא מחלה דלקתית הנגרמת על-ידי ביטוי יתר של חלבונים ממשפחת interleukin 1 בעור ופגיעה בעיכוב מנגנוני העברת האות המופעלים על-ידי חלבונים אלו, בשל פגם גנטי ב-IL36Ra.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Marrakchi et al., Interleukin-36-Receptor Antagonist Deficiency and Generalized Pustular Psoriasis, NEJM,N Engl J Med. 2011 Aug 18;365(7):620-8.

נושאים קשורים:  האיגוד הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית,  אינטרלוקין,  פסוריאזיס,  רפואת עור ומין,  מחקרים
תגובות