שחמת

חומצות אמינו מסועפות שרשרת אינן מסייעות במניעת אנצפלופתיה כבדית בחולי שחמת

על פי המחקר הוספת חומצות אמינו מסועפות שרשרת לתזונה של חולי שחמת שסבלו בעבר מאפיזודה של אנצפלופתיה לא סייעה במניעת אפיזודות נוספות, אך הביאה לשיפור במסת השריר ובהישגי המטופלים במבחנים קוגניטיביים

07.09.2011, 15:11

אנצפלופתיה כבדית (Hepatic Encephalopathy=HE) היא אחד הסיבוכים המשמעותיים של שחמת הכבד, והיא קשורה בפגיעה באיכות החיים. הטיפול בה מבוסס על מניעת גורמים מחמירים, וכולל הורדה של רמת האמוניה. תזונה דלת חלבון היא אחד העקרונות החשובים בטיפול וב-HE ומניעתו. עם זאת, חסר בחלבון, השכיח גם הוא בחולי שחמת, קשור בתמותה מוגברת ובהתפתחות סיבוכים, והראיות התומכות בטיפול בדיאטה דלת חלבון הינן מעטות.

הרכב חומצות האמינו בתזונה משפיע גם הוא על התפתחות HE, ובחולי שחמת שכיחה ירידה בריכוז BCAA (לויצין, איזולויצין וואלין) בפלסמה ועלייה בריכוז חומצות האמינו הארומטיות. קיימות כמה השערות לגבי השפעתו של שינוי זה על התפתחות HE, וכמה מחקרים הדגימו כי ייתכן שטיפול בתוספת BCAA משפר את התפקוד הקוגניטיבי בסובלים מאנצפלופתיה כרונית, ומאט את התקדמות הפגיעה הכבדית. מחקר זה בוצע על מנת לבחון את השפעתה של תוספת BCAA על מניעת HE.

המחקר כלל 116 משתתפים שסבלו משחמת ובעברם ארוע אחד לפחות של HE. המשתתפים חולקו לשתי קבוצות, אשר טופלו באמצעות דיאטה סטנדרטית הנהוגה בחולי שחמת (35 קלוריות ו-0.7 גרם חלבון לקילוגרם ליום). בנוסף טופלה קבוצת המחקר בתוסף BCAA ואילו הקבוצה השנייה קבלה maltodextrine (שניהם סופקו בצורת שקית ובה 30 גרם אבקה שסיפקה 120 קלוריות). הטיפול והמעקב נמשכו 56 שבועות.

לא נמצאו הבדלים במשך הזמן ללא ארועי אנצפלופתיה או במספר החולים שפיתחו ארועי אנצפלופתיה בין שתי הקבוצות. נמצאה נטייה בלתי משמעותית מבחינה סטטיסטית למספר קטן יותר של ימים שבהם סבלו המטופלים מאנצפלופתיה בקבוצת המחקר (2.8±5.2 לעומת 5.1±7.5, P=0.1).

הישגיהם של משתתפי קבוצת המחקר היו טובים יותר בשניים מתוך שלושת המבחנים הקוגניטיביים שבוצעו. כמו כן מסת השריר (שנמדדה באמצעות mid arm muscle circumference) של משתתפי קבוצת המחקר הייתה גבוהה יותר.

פקטורים אחדים זוהו כקשורים בסיכון מוגבר לארועי HE נוספים – גיל מבוגר יותר, רמת אלבומין נמוכה יותר, עלייה ברמת הקריאטינין בפלסמה וירידה ברמת הנתרן. חשיבותו של ממצא זה היא בכך שחלק מהפקטורים הללו ניתנים להשפעה.

החוקרים מסכמים כי טיפול ב-BCAA אינו משפיע על הסיכון לארועי HE נוספים, וכי קיים שיפור בתפקוד הנוירולוגי בחולי שחמת שטופלו ב-BCAA, אולם משמעותו הקלינית אינה ברורה.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Les et al., Effects of Branched-Chain Amino Acids Supplementation in Patients With Cirrhosis and a Previous Episode of Hepatic Encephalopathy: A Randomized Study, Am J Gastroenterol 2011; 106:1081–1088

תחומי עניין: כבד, תזונה.

נושאים קשורים:  שחמת,  אנצפלופתיה,  חומצות אמינו מסועפות שרשרת,  מחקרים
תגובות