גנטיקה

הושלם אטלס של ביטוי גנים בקליפת המוח

חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד ומה-NIH השלימו אטלס מפורט של ביטוי הגנים בניאו-קורטקס, באזורים שונים של שכבות 1–6b. הבדלים משמעותיים בביטוי בשכבות השונות נמצאו, בין היתר, בגנים שידוע כי הם קשורים למחלות

04.09.2011, 11:35

חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד ומה-NIH השלימו אטלס מפורט של ביטוי הגנים בניאו-קורטקס. האנליזה בוצעה על מוחות של עכברים בני חמישים וששה ימים. החוקרים ניתחו את המוחות והפרידו את השכבות 1–6b מאזורים שונים של הקורטקס. מכל אחת מהשכבות הפיקו RNA וקבעו את הרצף של המולקולות השונות במאגר ה-RNA. המחקר כולל תיאור של הביטוי של יותר מ-11,000 גנים. מהאנליזה קבעו החוקרים אם גן או אזור מסוים משועתק בשכבה נתונה או לא, מה התוצרים של שחבור חלופי ומה רמת הביטוי.

דנ"א (אילוסטרציה)

ביטוי גנים (אילוסטרציה)

5,835 גנים שמקודדים לחלבונים ו-66 אזורים משועתקים שלא מקודדים לחלבונים מתבטאים באופן שונה באזורים השונים. הבדלים משמעותיים נמצאו גם בגנים שידוע שיש קשר בינם לבין מחלות. ביטוי של גנים שקשורים לפרקינסון נמצא בשכבה 5, וביטוי של גנים שקשורים באלצהיימר נמצא בשכבות 2 ו-3. בחלק מהמקרים נמצאו חלופות שחבור שונות בשכבות השונות. אחת הדוגמאות היא הגן Mtap4, שהפעילות שלו משתנה באלצהיימר.

אטלס ביטוי הגנים מצביע על אזורים שבהם הגנים פעילים ומצביע על קורלציות אפשריות בין ביטוי הגנים לבין מחלות. שילוב המידע בין מבנה המוח לבין ביטוי הגנים בכל אזור עשוי לתרום להבנת התהליכים התאיים והמולקולריים שקשורים במחלות אלה. ביטוי הגנים מצביע, אמנם, רק על קורלציות, אך המידע שנצבר במחקר זה עשוי לשמש בסיס לתכנון מחקרים שיבחנו את ההשלכות הפונקציונליות של ביטוי הגנים. עכברים ואנשים חולקים כ-90% מהגנים, והאטלס על מוחם של העכברים צפוי להיות בעל רלוונטיות רבה למוח האנושי. עם זאת, בשנה הבאה מתכוונים החוקרים להכין אטלס אנושי מקביל לאטלס שפורסם.

לאטלס ביטוי הגנים בניאו-קורטקס של עכברים

ערכה: ד"ר דורית שנון
מקור:

A Transcriptomic Atlas of Mouse Neocortical Layers: Belgard T.G. et al., Neuron, Volume 71, Issue 4, 605-616, 25 August 2011 10.1016/j.neuron.2011.06.039

נושאים קשורים:  גנטיקה,  אלצהיימר,  DNA,  פרקינסון,  קורטקס,  קליפת המוח,  ביטוי גנים במוח,  מחקרים
תגובות