diverticular disease

צמחונות מפחיתה את הסיכון ל-diverticular disease

מחקר פרוספקטיבי מצא כי הסיכון ל-diverticular disease נמוך משמעותית בקרב צמחונים וטבעוניים לעומת אוכלי בשר

14.08.2011, 21:55

מחלה דיוורטיקולרית שכיחה הרבה יותר בארצות אירופה וארה"ב מאשר באפריקה, ושכיחה יותר בגיל המבוגר. שכיחותם של אשפוזים כתוצאה ממחלה זו באנגליה עלתה באופן משמעותי במהלך העשורים האחרונים. תזונה דלה בסיבים תזונתיים נחשבת לאחד הגורמים למחלה.

מחקר זה עקב אחר ה-EPIC Oxford cohort שכלל 57,446 משתתפים מרחבי בריטניה (מעם 76% נשים), בעלי מודעות גבוהה לבריאותם, וניסה לזהות גורמים הקשורים לשינוי בסיכון למחלה דיוורטיקולרית. המשתתפים מילאו שאלונים לגבי הרגלי תזונה מספר פעמים במהלך המעקב. מקרי מחלה דיוורטיקולרית זוהו ע"פ רשומות אשפוז או תעודות פטירה.

משך המעקב הממוצע היה 11.6 שנים, וזוהו 812 מקרי מחלה דיוורטיקולרית. הסיכון למחלה נמצא גבוה בקרב מעשנים (לעומת לא מעשנים, הסיכון היה גבוה ב-31% בקרב מעשנים לשעבר, ב-34% במעשנים שעישנו  פחות מ  - 15 סיגריות ליום, וב-86% במעשנים כבדים). לא נמצא קשר בין צריכת אלכוהול לבין שכיחות המחלה. BMI גבוה נמצא קשור בעליה בסיכון. כמו כן הסיכון למחלה היה גבוה יותר בקרב בעלי השכלה נמוכה ומעמד סוציואקונומי נמוך.

32% מהנשים ו-35% מהגברים שהשתתפו במחקר היו צמחונים או טבעונים. נמצא כי לצמחונים או טבעונים סיכון נמוך משמעותית לסבול מהמחלה (RR 0.69, 95% CI 0.55-0.86). בקרב הטבעונים (vegan) נמצא סיכון נמוך אף יותר (RR 0.28, 95% CI 0.10-0.74). גם לאחר שנלקחה בחשבון צריכת הסיבים המוגברת בקרב צמחונים או טבעוניים לא חל שינוי משמעותי בממצאים. לא היה הבדל מבחינת הסיכון למחלה בין אוכלי בשר לבין משתתפים שאכלו דגים בלבד, ולא נמצאה השפעה של תדירות צריכת בשר.

נמצא קשר הפוך בין צריכת סיבים תזונתיים לבין שכיחות המחלה – במשתתפים שנמצאו ב-20% העליונים מבחינת צריכת הסיבים הסיכון היה נמוך ב-42% לעומת אלו שנמצאו ב-20% התחתונים.

הסבר אפשרי לירידה בשכיחות המחלה בקרב צמחונים הינו מעבר מזון מהיר יותר במערכת העיכול שלהם, ותדירות יציאות גבוהה יותר – כך שפחות נוזלים נספגים מהמזון, הצואה רכה יותר, ולפיכך הלחץ בחלל מערכת העיכול נמוך יותר והסיכוי ליצירת diverticula קטן.

ערכה: ורד פרכטר

למאמר ב- BMJ

נושאים קשורים:  diverticular disease,  צמחונים,  טבעונים
תגובות