סוכרת

מחקר אקראי ומבוקר-אינבו בחן את הקשר בין מנופאוזה לסיכון לסוכרת

המחקר בחן נשים עם סיכון מוגבר לסוכרת ונמצא כי מנופאוזה אינה קשורה לעלייה בסיכון לסוכרת

09.08.2011, 12:01

מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין מצב של מנופאוזה (הפסקת מחזור) לביו הסיכון לסוכרת בקרב נשים עם אי-סבילות לגלוקוז, ולקבוע האם מצב של מנופאוזה משפיע על התגובה להתערבות למניעת סוכרת.

אוכלוסיית המחקר כללה 708 נשים טרם מנופאוזה, 238 נשים אחרי מנופאוזה טבעית ו-201 נשים שעברו כריתת שחלות דו-צדדית (bilateral oophorectomy) בתכנית למניעת סוכרת. נשים אלו השתתפו במחקר מבוקר-אינבו ואקראי של התערבות בסגנון החיים וטיפול במטפורמין בקרב מבוגרים עם אי-סבילות לגלוקוז. קשרים בין מנופאוזה לסיכון לסוכרת הוערכו תוך שימוש במודלים לסיכון יחסי של קוקס שהותאמו עבור משתנים דמוגרפיים (גיל, גזע/אתניות, היסטוריה משפחתית של סוכרת והיסטוריה של סוכרת היריון), היקף מותניים, תנגודת לאינסולין ותגובה מתוקנת לאינסולין. מודלים דומים נבנו אחרי ריבוד עבור סוג המנופאוזה ושימוש בטיפול הורמונלי.

לאחר התאמה לגיל, לא נמצא קשר בין מנופאוזה טבעית או כריתה דו-צדדית של השחלות לבין סיכון לסוכרת. הבדלים לפי זרוע מחקר נצפו בנשים שדיווחו על כריתה דו-צדדית של השחלות. בזרוע סגנון החיים, לנשים עם כריתה דו-צדדית של השחלות היה סיכון מתואם נמוך יותר לסוכרת (hazard ratio [HR], 0.19; 95% CI, 0.04-0.94), אף על פי שהתצפיות היו מעטות מדי מכדי שניתן יהיה לקבוע אם תוצאה זו הייתה בלתי תלויה בשימוש בטיפול הורמונלי. לא נראו הבדלים משמעותיים בזרועות המטפורמין (HR, 1.29; 95% CI, 0.63-2.64) או בזרוע האינבו (HR, 1.37; 95% CI, 0.74-2.55).

החוקרים הסיקו כי בקרב נשים הנמצאות בסיכון מוגבר לסוכרת, מנופאוזה טבעית לא הייתה קשורה לסיכון לסוכרת ולא השפיעה על התגובה להתערבויות מניעתיות של סוכרת. בהתערבות בסגנון החיים, כריתה דו-צדדית של השחלות הייתה קשורה לסיכון נמוך יותר לסוכרת.

מקור:

Menopause and risk of diabetes in the Diabetes PreventionProgram: Montez MG. Et al., Menopause. 2011 Aug;18(8):857-868.

נושאים קשורים:  סוכרת,  אנדוקרינולוגיה,  מנופאוזה,  מחקרים
תגובות