אסטמה

פרוצדורה חדשה לטיפול לא תרופתי באסטמה קשה

ה-FDA אישר לאחרונה טיפול חדש, לא תרופתי שנקרא BRONCHIAL THERMOPLASTY, שמיועד לחולי אסטמה קשים

מחלת האסטמה ניתנת לשליטה במרבית החולים אך למרבית הצער ישנם חולים שגם עם שילוב מקסימלי של תרופות נשארים במצב של אסטמה קשה שמגבילה אותם, ולעתים אף גורמת לתמותה.

לאחרונה אושרה על ידי ה-FDA פעולה חדשה לטיפול בחולים עם אסטמה קשה, המוגדרת כטיפול לא תרופתי הראשון מסוגו. הטיפול מבוסס על גרימת צלקות בשריר החלק של נתיב האוויר, מה שמונע התכווצות תקינה, ובכך מנוטרל מרכיב של מחלת האסטמה.

ברונכוסקופיה בשילוב טרמופלסטיה (אילוסטרציה. מקור: יוטיוב)

ברונכוסקופיה בשילוב טרמופלסטיה (אילוסטרציה. מקור: יוטיוב)

בפעולה זו מוחדר ברונכוסקופ שבקצהו אלקטרודה שנשלטת מרחוק והמקרינה גל חום בטמפרטורה קבועה לדופנות הסימפונות. מיקום הפעולה הינו בכ-20 אזורים שונים בנתיבי אוויר מרכזיים בשלושה קורסים של טיפול שנעשים בהפרש של שלושה שבועות זה מזה. לעתים קרובות אחרי הטיפול הראשון מופיעה החמרה מסוימת במחלה שדורשת אשפוז.

יעילות השיטה דווחה במחקר בו השתתפו כ-100 חולי אסטמה קשה בלתי מאוזנת, שחלקם עברו ברונכוסקופיה עם THERMOPLASTY וחלקם עברו ברונכוסקופיה בלבד.

במעקב של שנה, בקבוצה הראשונה עם הטרמופלסטיה דווח על שיפור בולט בתפקודי ריאות, שליטה טובה יותר במחלה, פחות תסמינים ושימוש פחות בתכשירי SOS.

בעבודה נוספת נבדקה הבטיחות לאחר 5 שנים ומתברר שמדד אשפוז ופנייה לעזרה רפואית נשאר נמוך בין השנה השנייה לשנה החמישית לאחר הפעולה, דבר שמרמז על כך שהמחלה לא הוחמרה וגם השיפור בערך הזרימות בתפקודי הריאות נשמר.

הפרוצדורה חדשה ופולשנית ואינה מהווה אלטרנטיבה לטיפול התרופתי המקובל.

ערך: ד"ר עבדל רחמן נאדר

מקור:

Long-term (5 year) safety of bronchial thermoplasty: Asthma Intervention Research (AIR) trial. Neil C Thomson et al., BMC Pulmonary Medicine 2011, 11:8

ברונכוסקופיה בשילוב טרמופלסטיה (סרטון המחשה. מקור: יוטיוב):

נושאים קשורים:  אסטמה,  אסתמה,  ריאות,  אסטמה קשה,  ברונכוסקופיה עם טירמופלסטיה,  מחקרים
תגובות
נינה
10.01.2014, 08:35

שחון