רפואה ברשות הפלסטינית

ה-Lancet מביע את דעתו לגבי הסכסוך הישראלי-פלסטיני

סדרת מאמרים על רפואה ברשות הפלסטינית מציגה נושאים שמעניין לקרוא עליהם, למרות הסיקור החד-צדדי

14.07.2011, 14:37
הסכסוך הישראלי-פלסטיני (אילוסטרציה)

הסכסוך הישראלי-פלסטיני (אילוסטרציה)

העיתון החל בשנת 2009 בפרסום סדרה הנוגעת לבריאות ורפואה ברשות הפלסטינית ("Occupied Palestinian Territory”). במוקד העניין השנה, מחקרים שנערכו תוך שיתוף פעולה בין חוקרים פלסטינים לחוקרים מרחבי העולם. דעתם של עורכי העיתון לגבי הסכסוך ברורה.

מרבית המחקרים נוגעים בנושאים שניתן להגדירם פוליטיים, ועושים זאת מטבע הדברים בצורה חד צדדית. לדוגמא ניתן להביא מחקר שבחן את רמת חוסר הביטחון שחשים תושבי עזה בעת התקפה ישראלית, או השפעת הבדיקות במחסומים על בחירת מקום הלידה של נשים פלסטיניות.

מחקרים אחרים עוסקים בשאלות כגון אלימות כלפי ילדים בחברה הפלסטינית, עישון בקרב בני נוער פלסטינים, תפישת ההורים לגבי הטיפול במחלה כרונית ממנה סובל ילדם וכדומה.

גם אם הסדרה היא חד צדדית, ואין בה כל ייצוג לצד הישראלי, וגם אם לא מדובר לרוב במחקרים מבוקרים כפולי סמיות באיכות גבוהה – מעניין לעיין במחקרים על מנת ללמוד על הלך החשיבה לגבי נושאים רפואיים בחברה הפלסטינית.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר

לסדרת המאמרים ב-Lancet

נושאים קשורים:  רפואה ברשות הפלסטינית,  בריאות ברשות הפלסטינית,  מחקרים
תגובות
יאיר ליאל
14.07.2011, 20:18

איך אפשר לומר על המחקרים האלה שהם אינם מבוקרים ואינם "כפולי סמיות", שהרי האמת היא שם מבוקרים הייטב ע"י מדיניות מערכת העיתון והורתם והולדתם בעיוורון. האם מישהו מעלה על דעתו שהמשך הסדרה יעסוק ב"אפידמיולוגיה של סיבות מוות בימי שישי בסוריה"?

ד"ר עוזי רביב
15.07.2011, 00:56

לא ראיתי במאמרים האלה אף מילה על הטיפול הרפואי המוענק ע"י ישראל לתושבי הרצועה והרשות הפלשתינאית. בבי"ח וולפסון בופעלץ עמותת "הצל לבו של ילד" [מיסודו של ד"ר עמי כהן ז"ל] המגישה טיפול רפואי לילדים ממדינות רבות, ביניהן רצועת עזה והרשות הפלשתינאית. במסגרת טיפולים אלה עברו ילדים רבים עם מומי לב מלידה ובעיות קרדיאליות אחרות ניתוחים שבוצעו ע"י מחלקת ניתוחי חזה ולב בוולפסון וטופלו בטיפול נמרץ של מחלקת הילדים בבית החולים. ידוע לי שהמשפחות שילדיהן טופלו הן אסירות תודה על הטיפול המסור, אך ב"לנצט" כמובן אין לכך כל ביטוי. הוא הדין בבתי חולים אחרים בישראל, גם בהם מטופלים חולים לא מעטים מבין הפלשתינאים. עפ זאת כדאי לזכור שהיו חולים פלשתינאים שטופלו בבתי חולים ישראליים ובהזדמנות הראשונה ניסו לבצע פיגוע בישראל. ידוע המקרה של הבחורה שטופלה ב"סורוקה" ולאחר החלמתה ניסתה להגיע לשם עם חגורת נפץ.