חדשות

חוקרות מהאוניברסיטה העברית גילו את הבסיס המולקולרי לשברים ב-DNA המעודדים הופעת סרטן

את המחקר הובילה פרופסור בת שבע כרם ותוצאותיו פורסמו בכתב העת המדעי Molecular Cell

צוות חוקרות מהאוניברסיטה העברית בראשות פרופסור בת-שבע כרם, גילה את הבסיס המולקולרי לשברי הדנ"א שמתהווים במהלך התפתחות גידולים סרטניים. ממצאי המחקר פורסמו בגיליון ה-8 ביולי של כתב העת Molecular Cell.

החוקרות הצליחו לאפיין לראשונה את האזורים ב-DNA הרגישים ביותר לשבירה בשלבים הראשונים של התפתחות הגידול הסרטני. המחקר הוגדר כפריצת דרך בהבנת יציבותו המבנית של הדנ"א ומשמעות הדבר לגבי הופעת גידולים סרטניים.

פרופ' בת שבע כרם ותלמידת הדוקטורט אפרת עוזרי-גלאי (צילום: דוברות האוני' העברית י-ם)

פרופ' בת שבע כרם ותלמידתה הדוקטורנטית אפרת עוזרי-גלאי (צילום: דוברות האוני' העברית י-ם)

פרופסור בת-שבע כרם מסרה ל"דוקטורס אונלי": "רוב הגידולים הסרטניים מאופיינים בהצטברות נזקים ב-DNA ואלו חיוניים להתפתחות הגידולים הממאירים. בשלבים הראשונים של התפתחות הגידולים הסרטניים, התאים 'נדחפים' לחלוקה. בכל חלוקה, ה-DNA מוכפל כדי לשמר את כמותו בתאים החדשים שנוצרו. במהלך החלוקה המוקדמת של תאי הגידול הסרטני, נוצרים תנאי עקה המפריעים להכפלה התקינה של ה-DNA. בתנאים אלו, נזקי ה-DNA מתרחשים באתרים מסוימים, ואלו 'האתרים השבירים'".

פרופסור כרם ותלמידתה, הדוקטורנטית אפרת עוזרי-גלאי, השתמשו במחקרן בשיטות מולקולריות חדשניות המאפשרות לחקור מולקולות DNA בודדות, כדי לברר את הבסיס לרגישות המיוחדת של האתרים השבירים.

לתופעה חשיבות רבה והבנתה שופכת אור חדש על תכונות ה-DNA ברמה המולקולרית ועל בקרת תהליך שכפולו באתרים השבירים או המועדים לשבירה, הגורמים לתהליך הסרטני.

תוצאות המחקר יאפשרו זיהוי ואפיון תכונות DNA מוקדמות המעודדות את התפתחות הסרטן, ולדעת החוקרות יובילו לפיתוח גישות טיפוליות חדשות במחלה, או לטיפולי-מניעה.

לתמצית המאמר בכתב העת Molecular Cell

נושאים קשורים:  חדשות,  סרטן,  גילוי,  דנא,  טיפול סרטן,  פרופסור בת-שבע כרם,  אפרת עוזרי-גלאי
תגובות