כבד שומני

מדד הכבד השומני ותמותה: מחקר קרמונה בשנה ה-15 של המעקב

מטרת החוקרים הייתה לקבוע האם מדד הכבד השומני (FLI), סמן חלופי (surrogate marker) ואלגוריתם מאומת הנגזר מרמת הטריגליצרידים בסירום, ממדד מסת הגוף, מהיקף המותניים, ומרמת בגאמא-גלוטאמילטרנספראז, היה קשור עם הפרוגנוזה, במחקר אוכלוסייה

07.07.2011, 14:11

כבד שומני המהווה מאפיין נפוץ במצבי תנגודת-לאינסולין, עלול להוביל למחלת כבד כרונית. שיערו כבר בעבר, כי כבד שומני עלול גם להעלות את שיעורי התחלואה והתמותה שאינם קשורים לכבד.

כבד שומני

כבד שומני (אילוסטרציה)

מטרת החוקרים הייתה לקבוע האם מדד הכבד השומני (FLI), סמן חלופי (surrogate marker) ואלגוריתם מאומת הנגזר מרמת הטריגליצרידים בסירום, ממדד מסת הגוף, מהיקף המותניים, ומרמת בגאמא-גלוטאמילטרנספראז, היה קשור עם הפרוגנוזה, במחקר-אוכלוסייה.

כלל גורמי התמותה במשך 15 שנה, גורמים הקשורים לכבד, מחלת לב וכלי דם (CVD) ושיעורי התמותה מסרטן, התקבלו ממאגר הבריאות האזורי ב-2011 עבור 2,074 אנשים לבני-עור בגיל העמידה שהשתתפו במחקר קרמונה, מחקר אוכלוסייה שבחן שכיחות של סוכרת באיטליה.

במהלך תקופת התצפית של 15 שנה, נרשמו 495 מקרי מוות: 34 היו קשורים לכבד, 221 היו קשורים ל-CDV,י180 היו קשורים לסרטן ול-60 מקרי מוות היו מיוחסות סיבות אחרות. FLI היה קשור באופן בלתי-תלוי עצמאי עם מקרי המוות הקשורים לכבד (hazard ratio = 1.04, 95% confidence interval = 1.02-1.05, P < 0.0001)

גיל, מין, FLI, עישון סיגריות וסוכרת היו קשורים באופן בלתי-תלוי עם תמותה מכל הסיבות. גיל, מין, FLI, לחץ דם ציסטולי ופיברינוגן היו קשורים באופן בלתי-תלוי עם תמותה מ-CVD ; בו בזמן, גיל, מין, FLI ועישון היו קשורים באופן בלתי-תלוי עם תמותה מסרטן.

ל-FLI היתה קורלציה עם הערכת מודל ההומאוסטזיס של תנגודת לאינסולין (HOMA-IR), סמן חלופי של תנגודת לאינסולין (Spearman's ρ = 0.57, P < 0.0001) וכאשר HOMA-IR נכלל בניתוח רב-המשתנים, נשמר הקשר בין FLI לתמותה הקשורה לכבד, אך לא עם תמותה מכל-סיבה, מ-CVD ומתמותה הקשורה לסרטן.

החוקרים הסיקו ש- FLI קשור באופן בלתי תלוי עם תמותה הקשורה בכבד. FLI אף נמצא קשור לתמותה מכל-סיבה, מ-CVD ומתמותה הקשורה לסרטן אלא שקשרים אלו נראים כמחוברים הדדית, באופן הדוק, עם הסיכון שהתקבל מקורלצית המצב של תנגודת-לאינסולין.

מקור:

Fatty liver index and mortality: The cremona study in the 15th year of follow-up: Calori G. et al., Hepatology. 2011 Jul;54(1):145-52. doi: 10.1002/hep.24356.

CVD
נושאים קשורים:  כבד שומני,  כבד,  מחקרים
תגובות