טרשת נפוצה

מחקרי Phase III של שתי תרופות פומיות לטיפול בטרשת נפוצה עומדים לפני השלמה

שתי התרופות – laquinimod (חברת טבע) ו-BG-12 (חברת Biogen) – נראות כיעילות ובטוחות לשימוש

מחקר נרחב מתנהל על מנת להכניס לשימוש תרופות פומיות לטיפול בטרשת נפוצה (MS). שתי תרופות כאלה – laquinimod (חברת טבע) ו-BG-12 (חברת Biogen) – נראות כיעילות ובטוחות לשימוש.

הטיפול הפומי הזמין כיום הינו Fingolimod (חברת נובארטיס), אשר אושר לאחרונה לשימוש בארה"ב ובאירופה, ומשמש לטיפול במקרים קשים או טיפול second line. מדובר בתרופה אשר מדכאת את מערכת החיסון, ובמינונים גבוהים נמצאו תופעות לוואי נדירות אך קשות (כגון זיהומי הרפס וגידולי עור).

לגבי laquinimod – המחקר (ALLEGRO) כלל 1,106 מטופלים הסובלים מ- relapsing remitting MS מ-24 ארצות, אשר טופלו בתרופה במשך שנתיים. בהשוואה לפלסבו התרופה הורידה את שיעור ההתלקחויות השנתי ב23% (פחות ממה שצפו החוקרים), אולם הורידה את שיעור הנכות ב-36%, ואת שיעור האטרופיה המוחית ב-38%.

מבחינת תופעות לוואי, נראה כי לא קיימות תופעות לוואי קשות, ותופעת הלוואי הנפוצה ביותר היתה עליה חולפת של ALT. הירידה בשיעור הנכות הינה מעבר לצפוי לאור הירידה בשיעור ההתלקחויות, ולכן ייתכן שהתרופה תוכל לשמש לטיפול בשילוב עם תרופות נוספות.

לגבי BG-12 - המחקר (DEFINE) כלל מעל 1,200 מטופלים הסובלים מאותה מחלה. הטיפול הביא לירידה של 49% במספר המטופלים שסבלו מהתלקחויות, וירידה של 53% בשיעור ההתלקחויות השנתי. מנגנון הפעולה של BG-12 הינו עיכוב טרנסלוקציה של nuclear factor kB שהינו פרו-אינפלמטורי. כמו כן הוא מפעיל NRF2 מערכת שאחראית לשימור המיילין. מרכיבים דומים לו משמשים לטיפול בפסוריאזיס, ולכן פרופיל תופעות הלוואי שלהם מוכר.

בנוסף מתנהל מחקר נוסף להשוואת התרופה לתרופות אחרות, ולאפיון תופעות לוואי לטווח ארוך.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר

מקורות:

http://www.nature.com/nrd/journal/v10/n6/full/nrd3465.html
http://www.medscape.com/viewarticle/740675

נושאים קשורים:  טרשת נפוצה,  מחקרים
תגובות