חדשות

מאבק הרופאים: ממחר - עבודה רק "על פי התקן"

מחר יפקע האולטימטום שהעמידה הר"י לאוצר ומערכת הבריאות תעבוד על פי התקן. צפויים שיבושים חמורים בכל בתי החולים

87

מאבק הרופאים נכנס היום (יום ה') ליומו ה-87, בסימן של החרפה נוספת החל ממחר, עם פקיעת האולטימטום שנתנה ההסתדרות הרפואית לאוצר ולמשרד הבריאות לפני כחודש וחצי. על פי ההחלטה, הרופאים במערכת הבריאות הציבורית יעבדו רק על פי התקן וההסכמים הקיבוציים. היום עובדת מערכת הבריאות כסדרה, למעט העיצומים של האחיות במחלקות הפנימיות.

על פי החלטת הר"י, מתחילת יולי, רוב המחלקות בבתי החולים יישארו ללא תורנים וגם הרופאים המומחים לא יעבדו מעבר לשעות התקן שלהם, כך שהיעדרם של רופאים רבים יורגש במחלקות.

"לקחנו על עצמנו יותר מדי דברים, מעבר למה שנדרש מאיתנו, כי חשבנו שככה צריכה להיות הרפואה, שזה מהותו של המקצוע. הגיע הזמן שהדברים יוכנסו להסכם הקיבוצי", כך אמר אתמול ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ועד הרופאים במרכז הרפואי שיבא.

ההחרפה במאבק תחשוף את הפער הגדול בין התקנים המתוקצבים בידי המדינה לבין צרכיה של מערכת הבריאות ובתי החולים שלא עודכנו מאז 1977, למרות הגידול באוכלוסיה והשינויים שחלו במקצוע הרפואה. בהיעדר תקנים ותקצוב, הפתרונות בהם נקטו בבתי החולים היו מאולתרים והנציחו את המצב הבעייתי: מתמחים ביצעו יותר תורנויות בחודש מכפי שמותר להם ורופאים מומחים עבדו שעות רבות נוספות, אף זאת שלא בהתאם לתקן.

צעדי המחאה יצמצמו משמעותית בכוח האדם בבתי החולים. הרופאים המומחים יפסיקו לעבוד מעבר לשעות העבודה כשאינם בכוננות. המתמחים יבצעו לא יותר מ-6 תורנויות בחודש. צפויים קשיים חמורים במיוחד במחלקות שהתקן שלהן נמוך בהרבה מהנדרש. עם זאת הרי"י הודיעה שהקימה ועדת חריגים ארצית כדי שלא לפגוע בחולים.

יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, אמר : "הרופאים מפסיקים לשאת את בעיות מערכת הבריאות על גבם והם יעבדו 'לפי הספר'. יש לנו זכות מלאה לשבות ולהיאבק. ההתקדמות שהושגה עד כה איננה מספיקה. אין לנו ברירה אלא להחריף את השביתה".

האחיות מצידן מאיימות להחריף בעיצומים במחלקות הפנימיות, בדרישה לממש את ההסכם שנחתם איתן בינואר השנה, לתוספת 191 תקנים.

גם עובדי המעבדות המרכזיות בבתי החולים הציבוריים מאיימים להכריז על סכסוך עבודה ולנקוט בעיצומים, כך מדווח "מעריב" הבוקר.

לנוסח ההודעה הרשמית שפרסמה הר"י הבוקר

נושאים קשורים:  חדשות,  ד''ר זאב פלדמן,  פנימית,  שביתת הרופאים,  שביתת האחיות,  תקנים,  ההסתדרות הרפואית בישראל,  פרופ' ליאוניד אידלמן
תגובות