דעות

מסנני הקרינה: אל תמהרו לוותר עליהם

הודעת ה-FDA על יעילות מסנני השמש לא היתה מספיק ברורה. בשימוש נכון, מסנני הקרינה יעילים במניעת סרטן העור ובהזדקנותו

בשבוע שעבר פרסם ה-FDA הודעה בעניין השימוש במסנני קרינה והשפעתו על העור. מן הפרסומים ניתן היה להבין כאילו השימוש במסנני קרינה איננו יעיל כמונע את סרטן העור ואת הזדקנותו.

כדאי להעמיד דברים על דיוקם: הפירוש הנכון של ההודעה של ה-FDA הוא שמסנן עם דרגת הגנה: (SPF (SUN PROTECTIVE FACTOR שהיא פחות מ-15, אינו יעיל. כמו כן, לא ברור האם יש משמעות לדרגת הגנה הגבוהה מ-50 ועל כן, אין טעם בהשקעה כספית במסננים אלה.

כמו כן קובע ה-FDA שהבטחה של עמידות במים אף היא עלולה להטעות, ועל כן יחויבו היצרנים לציין במפורש למשך כמה זמן עמידות זו מובטחת. בנוסף, לא ברור האם התרסיסים הנפוצים היום נותנים הגנה זהה לזו של התכשירים המריחים. כמו כן, השימוש במונח חסימה מקרני השמש ייאסר, ויהיה שימוש במונח מסנן, ולא אוטם (SUN SCREEN ולא SUN BLOCK). ובכל מקרה, ההמלצה היא להימנע משהייה ממושכת בשמש בשעות היום המסוכנות, דהיינו: מ-10 בבוקר ועד 4 אחה"צ.

האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית, מבקש להבהיר באופן חד משמעי כי שימוש נכון במסנן קרינה בעל מקדם הגנה הינו אפקטיבי.

שניים מגידולי העור - סרטן תאי הבסיס (BCC) וסרטן תאי הקשקש (SCC) - הם הגידולים הממאירים השכיחים ביותר. הקשר בינם לבין הנזק המצטבר כתוצאה מקרינת השמש מוכח.

קרם הגנה (אילוסטרציה)

קרם הגנה (אילוסטרציה)

גידולי העור הקשורים בחשיפה לשמש מחייבים כריתתם. באזורים הרגישים כמו האף, השפתיים, האוזניים והעפעפיים, הרחקת נגעים שלא הוצאו בשלמותם בכריתה הראשונה, מבוצעת בניתוח בשיטת מוס.

בשל העובדה שבעבר המודעות לנזקי השמש הייתה נמוכה ומסנני קרינה יעילים לא היו בנמצא, מדי שנה מבוצעים בישראל אלפי ניתוחים להרחקת גידולים ממאירים של העור.

הגידול האלים ביותר של העור הוא המלנומה. בניגוד ל-2 הגידולים האחרים שתוארו, הקשר בינו לבין השמש פחות ברור. המחשבה המקובלת היא שקרינה חד פעמית חזקה הגורמת לכוויות, עלולה בהמשך לגרום למלנומה. אולם קיימים בנוסף לכך גם מרכיבים גנטיים החושפים לגידול זה אוכלוסיה מסוימת יותר, ופחות את האחרת.

המלנומה איננה מופיעה, כפי שנהוג לחשוב בטעות, רק מנגעים קיימים כמו "נקודות חן". לרוב היא מופיעה בעור שהיה תקין. לכן, גם הסרת "נקודות חן" איננה מונעת את הסכנה.

מעבר לכך, ברור שלחשיפה מתמשכת לשמש יש השפעה מזיקה גם על מראה העור, ולא רק על בריאותו.

נושאים קשורים:  דעות,  סרטן עור,  פרופסור יהודה אולמן,  מסנן קרינה
תגובות