חדשות

דיון בכנסת :"מערכת הבריאות חולה והאשמים הם משרדי האוצר והבריאות"

כך אמר הבוקר המשנה למנכ"ל משרד מבקר המדינה בדיון מיוחד שקיימה ועדת ביקורת המדינה בכנסת, על דו"ח המבקר העוסק במערכת הבריאות הציבורית

ה

אולם מליאת הכנסת

אולם מליאת הכנסת

משנה למנכ"ל משרד מבקר המדינה, בעז ענר, האשים הבוקר (יום ד') בצורה חדה וברורה את מערכת הבריאות בשורה של בעיות קשות ואמר: "זו מערכת חולה. היא עשויה טלאי על טלאי".

הדברים הקשים קיבלו משנה תוקף על רקע מאבק הרופאים ואזהרות ההסתדרות הרפואית על קריסה והתמוטטות מוחלטת של המערכת הציבורית.

ענר ציין בוועדת ביקורת המדינה בכנסת, כי מצוקת כוח האדם של הרופאים נובעת ממחלוקות של שנים רבות שקיימות בין משרדי האוצר והבריאות והאשים את שני המשרדים בהתנהלות הקלוקלת .

ענר, המשמש כמנהל חטיבת הביקורת על משרדי הממשלה במשרד מבקר המדינה, אמר עוד כי תוכניות, הצעות ורעיונות רבים שהעלה משרד הבריאות לאורך שנים, לצורך הקלה במצוקת האשפוז ולשם פתרון המחסור בכוח אדם רפואי מקצועי, כלל אינן מובאות להכרעת הממשלה.

מנכ"ל משרד הבריאות פרופסור רוני גמזו האשים את משרד האוצר באסטרטגיה שמיועדת לצמצם בתקציב הבריאות. "בעשר השנים האחרונות המצב הגיע לכלל עצירה ובלימה של כל המשאבים. עצרו הכול: תקנים, מיטות, ציוד. בתי החולים נאלצו לכן לתמרן בתקציב שהועמד לרשותם. הממשלה עוצרת בציניות כל טיפול בבעיות הללו", הדגיש גמזו.

דו"ח מבקר המדינה פורסם לפני כחודש ובו מתייחס המבקר מיכה לינדנשטראוס למצוקת האשפוז הקשה בבתי החולים בישראל. בממצאים התייחס המבקר למחסור במיטות האשפוז, לעומס הכבד המוטל על הרופאים ואנשי הצוותים הרפואיים, לאי יישום החלטות שכבר התקבלו בנושא ולמחלוקות הבלתי נגמרות שבין משרדי הבריאות לאוצר שמונעות פתרונות למשבר.

על-פי ממצאי דו"ח המבקר, התפוסה במחלקות הפנימיות בישראל מגיעה לעיתים ל-171%. בתי החולים נאלצים לאשפז מטופלים במסדרונות ובחדרי האוכל. תנאי האשפוז פוגעים בכבודם ובפרטיותם של החולים. קיים חשש שבכמה מקרים אף בבריאותם ובחייהם, כתב המבקר.

בעקבות התנאים הקשים, מתמחים אינם מעוניינים לעבוד במחלקות הפנימיות וחלק מבתי החולים אינם קולטים מתמחים בתחום הזה. נוצר מצב שבו המתמחים נאלצים לבצע לעיתים למעלה מ-10 תורנויות בחודש, כל אחת בת 26 שעות. עומס העבודה פוגע ביכולת השיפוט המקצועי של הרופאים. "עולה החשש שתכיפות התורנויות ועומס העבודה אינם משאירים למתמחים זמן מספיק כדי להתעדכן בחומר המקצועי", הזהיר המבקר בדו"ח החמור שלו.

בתוך כך מפרסם הבוקר "מעריב" כתבה על שביתת הרופאים הגדולה מ-1983 שנמשכה ארבעה חודשים. היא כללה הפגנה בחלוקים לבנים בירושלים ושיאה - שביתת רעב המונית ("נשק יום הדין", כך הוגדרה) שבה רופאים ומנתחים הגיעו עד כמעט לאפיסת כוחות. המהלך הזה הכריעה בסופו של דבר את השרים דאז יורם ארידור (אוצר) ואליעזר שוסטק (בריאות) שלא פסקו מלהחליף האשמות זה בזה.

נושאים קשורים:  חדשות,  מצוקת אשפוז,  דו"ח מבקר המדינה,  שביתת הרופאים,  בעז ענר,  הוועדה לביקורת המדינה,  פרופ' רוני גמזו
תגובות