חדשות

הניו יורק טיימס בודק: כמה זה מעט כשמדובר בתופעות לוואי של תרופה אחת?

כתבת המדע רבת המוניטין של ה"ניו יורק טיימס" פרסמה כתבה על הנושא הבעייתי - תופעות הלוואי, והגידול הבלתי הגיוני בכמותן לאורך השנים

כמה זה "מעט", כשמדובר בתופעות לוואי עקב נטילת תרופה? - בשאלה הזאת, שצריכה לעניין רופאים וגם את המטופלים שלהם, עוסקת כתבת המדע רבת המוניטין של ה-"ניו-יורק טיימס", ג'ינה קולטה, במאמר שפרסמה בעיתון.

המאמר מספר על רופא ומדען מאוניברסיטת אינדיאנה, ד"ר ג'ון דיוק (Jon Duke) שהחליט לברר את נושא תופעות הלוואי, לאחר שתוצאות בדיקת דם שעבר חולה מבוגר שלו הציגו ערכים חריגים של טסיות. הרופא תהה האם אין מדובר בתופעות לוואי עקב נטילת אחת מתריסר התרופות שהמטופל נוטל באופן קבוע.

כאשר עיין בעלון המידע לצרכן, גילה דיוק רשימה מדאיגה באורכה של תופעות לוואי ותגובות שליליות אפשריות, שקיימות עקב נטילת אותה תרופה.
על-פי מאמר בנושא שפרסמו ד"ר דיוק ושני עמיתים ב- Archives of Internal Medicine A) Quantitative Analysis of Adverse Events and "Overwarning" in Drug Labeling
Duke et al. Arch Intern Med.2011; 171: 944-946)

המספר הממוצע של תופעות לוואי אפשריות כפי שהן רשומות בעלוני תרופות, מגיע עד ל-70 ויש גם תרופות שמספר תופעות הלוואי שמופיעות ברשימה הוא מעל 500. "זה היה מעבר לכל מה שציפיתי " הודה הרופא.

ד"ר דיוק מבקר את העובדה שבמקום לגרום לכך שמספר תופעות הלוואי האפשריות בכל תרופה ירד במשך השנים – מספרן הממוצע רק עולה: מממוצע של 67 לפני שנים לא רבות לממוצע של 94 תופעות לוואי כיום, כשיש פורמאט והתווייה חדשים לאותה תרופה. אבל ברשימת תופעות הלוואי המתפרסמות בעלוני הסבר לתרופות אפשר גם למצוא כמה שהן ממש מוזרות כמו "הימור כפייתי".

לעומת זאת, תופעת לוואי נפוצה מאד היא בחילה המופיעה ברישומים של 75% מהתרופות. "זה הפך לבעיה אוניברסאלית", מציינת קולטה במאמרה.

עוד לפני דיוק, עסקו בנושא שני מדענים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרוורד, ד"ר ג'רי אבורן (Jerry Avorn ) וד"ר וויליאם שראנק (William Shrank ) שפרסמו בשנת 2006 מאמר שהתפרסם ב-"ניו-אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין" (NEJOM ) וכינו את הבעיה Linguistic Toxicity.

הסיבה העיקרית לגידול הדרמטי במספר תופעות הלוואי והתגובות השליליות עקב שימוש בתרופות היא כמובן הסיבה המשפטית. יצרני התרופות רואים בכך כיסוי משפטי מספק. "הן מבחינתן הזהירו את המשתמש".

על כך הגיבה ד"ר כריסטין צ'נג (Christine Cheng ) מומחית לפרמקולוגיה באוניברסיטת קליפורניה בסן-פרנסיסקו . היא טוענת שמדובר ב"מטען-יתר של מידע".

למאמר המלא ב-ניו-יורק טיימס

נושאים קשורים:  חדשות,  תופעות לוואי,  ג'ינה קולטה
תגובות