חדשות

זן חדש של חיידק העל MRSA נתגלה בפרות בבריטניה

חוקרים בבריטניה דיווחו לכתב העת של "לנסט" למחלות מידבקות על התגלית. צוות מומחי ה-ARHAI ידון בכך בישיבתו הקרובה

כתב העת Lancet Infectious Journal דיווח בסוף השבוע כי בפרות בבריטניה נתגלה זן חדש של "חיידק העל" (Superbug)י MRSA וכי קיימת הערכה שהוא מדביק בני אדם. מומחים טוענים שהזן החדש הוא תוצאה של שימוש באנטיביוטיקה בחוות לגידול פרות לחלב.

המחקר בנושא בוצע באוניברסיטת קיימברידג' ובראש הצוות עמדו ד"ר לאורה גרסיה-אלווארז (Laura Garcia Alvarez) וד"ר מארק הולמס (Mark Holmes).

צילום מיקרוסקופי של חיידק MRSA (מקור: ויקיפדיה)

צילום מיקרוסקופי של חיידק MRSA (מקור: ויקיפדיה)

החוקרים ציינו כי בשלב זה עדיין אין הוכחות שמדובר בסיכון בריאות נוסף מצריכת מוצרי חלב.

MRSA או בשמו המלא Meticillin Resistant Staphylococcus Aureus עלול להיות קטלני כאשר הוא תוקף פצע.

עד כה ידוע על כ-35 זנים של "חיידקי-על" עמידים לאנטיביוטיקה שמבחינה גנטית הם די זהים ביניהם. אבל הזן החדש הינו בעל מאפיינים שונים מקודמיו. נראה שזו הפעם הראשונה שמדובר בזן שכנראה נוצר אצל פרות.

על-פי הדיווח של ד"ר הולמס עובדים בחוות לגידול פרות לחלב נמצאים בסיכון יתר, אבל עדיין לא ידוע אם מדובר גם ביתר סיכון לחלות.

עד כה מעט מאד אנשים נדבקו ב-MRSA החדש, לפי החוקרים "כנראה פחות ממאה מקרי הידבקויות בשנה בבריטניה, אבל נראה שמספרם נמצא בעלייה איטית" הסביר עוד ד"ר הולמס. הסוכנות להגנה בריאותית Health Protection Agency הבריטית אף הודיעה שהסיכון להידבקות מהזן החדש עדיין נמוך מאד.ההנחה כיום היא שהסיכון להידבקות ב-MRSA החדש, דרך שתיית חלב – נמוך באופן קיצוני, מאחר שרוב חלב הפרות הנצרך עובר תהליכי פיסטור לחיסול זני החיידק.

MRSA מתגלה בעיקר בבתי חולים וב-2007 היה הסיבה ל-1,593 מקרי מוות בהם. אבל מאז, מספר המקרים הפאטליים ירד דרמטית. ב-2009 מספרם הגיע בבריטניה רק ל-781.

עם זאת צוות המומחים של ה-ARHAIי(Advisory Committee on Antimicrobial Resistance and Healthcare Associated Infection - ועדת היעוץ המיוחדת לנושא עמידות חיידקים) ידון מחדש בממצאים בישיבתו הקרובה על מנת לבחון צעדים רפואיים פוטנציאליים ומהלכים הקשורים בבטיחות צריכת מזון לשם התמודדות עם הבעיה החדשה.

מקור:

Meticillin-resistant Staphylococcus aureus with a novel mecA homologue in human and bovine populations in the UK and Denmark: a descriptive study

למקבץ מאמרים בנושא mrsa בכתב העת

נושאים קשורים:  חדשות,  אנטיביוטיקה,  אוניברסיטת קיימברידג',  MRSA
תגובות