אקנה

טיפול בצלקות אקנה על ידי גלי רדיו

אקנה הינה בעית עור שכיחה ביותר הפוגעת במרבית הנוער. בחלק גדול מהמקרים אקנה חולף בגיל ההתבגרות אך לעתים הוא מתמשך עד גילאי השלושים והארבעים.

פתופיזיולוגיה:

צלקות אקנה נוצרות כאשר התהליך הדלקתי באקנה עובר רפוי. כאשר תהליך זה של ריפוי פצע (wound healing process) הינו בדרגה חזקה או שהתהליך ממושך וממוקם בעומק העור (בדרמיס הרטיקולרי הבינוני והעמוק ולעיתים גם בשומן הסובקוטנאי) עלולה להותר צלקת.

צלקות אקנה אטרופיות:

צלקות אקנה יכולות להיות היפרטרופיות או אטרופיות. הצלקות האטרופיות הינן השכיחות יותר.
את הצלקות האטרופיות ניתן לחלק ל- 3 צורות עיקריות:

scars Ice pick: צלקות נקודתיות שקועות.
rolling scars: צלקות שקועות מעוגלות.
Box car scars: צלקות שקועות עם דפנות.

בחלק מהצלקות ניתן לראות גם אודם ושינויים פיגמנטריים.

עלולה להישאר צלקת (אילוסטרציה)

עלולה להישאר צלקת (אילוסטרציה)

טיפולים:

לצלקות אקנה אטרופיות קימים טיפולים שונים. את הטיפולים השונים ניתן לחלק ל 3 קבוצות עיקריות:

1) טיפולים כירורגיים:

- Subcision או Undermining - בשיטה זו מנתקים ומרימים את הצלקת מהבסיס הפיברוטי שלה. בצורה זו נוצרת המטומה קטנה מתחת לצלקת המורמת. ההמטומה מונעת הידבקות מחודשת של הצלקת לבסיס. במקום ההמטומה נוצרת בהדרגה רקמת חיבור חדשה באותו המקום. התוצאות לאחר טיפול זה הינן בדרך כלל חלקיות בלבד ויש בדרך כלל צורך בטיפולים חוזרים.

- טיפולים על ידי פנץ' - ניתן לעשות PUNCH ולתפור את הפצע הנוצר עם ריפוי ראשוני (primary intention healing). ניתן גם להרים הרקמה החתוכה על ידי הפנץ' (לשחרר על ידי הפנץ' את הרקמה הצלקתית מהבסיס). הרווח הנוצר בין הצלקת המורמת לעור מתחתיה מתמלא בהדרגה ברקמת חיבור.
- אקסיזיה של הצלקת ותפירה.

2) טיפולים על ידי הזרקת חומרי מילוי או שומן:

חומרי מילוי לצלקות אקנה נותנים בדרך כלל תוצאה חלקית בלבד לאחר הטיפול. הסיבה העיקרית לכך הינה הרקמה הפיברוטית באיזור הצלקת. הרקמה הפיברוטית מונעת מהצלקת להתרומם מהבסיס ומקשה כניסת חומר המילוי והשארות שלו באזור הנדרש. גם כאן נדרשים טיפולים חוזרים לקבלת תוצאה. סובסיזיה עם המחט בזמן הזרקת חומר המילוי יכולה לשפר את התוצאה.

3) טיפולים על ידי resurfacing

שיוף העור – Dermabrasion היתה אחת השיטות לטיפול בצלקות אקנה בעבר. התוצאות היו חלקיות והסיבוכים היו רבים ולכן בהדרגה פחת השמוש בשיטה זו.

קילוף עור כימי - קילופי עור שטחיים ובינוניים בדרך כלל אינם יעילים לצלקות אקנה. קילוף עור עמוק יעיל רק בחלק מהמקרים. במקרים רבים יש צורך בשילוב של קילוף עור עמוק יחד עם שיוף העור (Dermabrasion) בכדי לקבל תוצאה מספקת. שילוב של טיפולים אלו אמנם משפר את התוצאה אך גורם גם לעליה בסיכון להיפופיגמנטציה ולהצטלקות.

קילוף על ידי לייזר – קילוף העור על ידי לייזר CO2 או Erbium נותן בדרך כלל תוצאות דומות לאלו שלאחר קילוף עור כימי עמוק.

טפול על ידי Dermal roller (גלגלת עם סיכות) – זהו טיפול חדש הקים מזה מספר שנים. הטיפול הוא עם גלגלת עם סיכות קטנות חדות. כאשר מעבירים את הגלגלת על פני העור נוצרים פצעים קטנים על ידי דקירת הסיכות. פציעת העור על ידי הסיכות גורמת לתהליך ריפוי פצע וכך לבניית רקמת חיבור חדשה באיזור הצלקות.
טיפול על ידי גלי רדיו פרקציונליים (Sublative rejuvenation) הינה שיטה חדשה לטיפול בצלקות אקנה. בשיטה זו מחממים את הדרמיס בצורה מבוקרת באמצעות גלי רדיו פרציונלים (eMatrix של חברת סינרון). החמום גורם לערור בניה של רקמת חיבור חדשה בעור. הפגיעה באפידרמיס הינה מינימאלית והעור עובר ריפוי מהיר לאחר הטיפול ללא סיכון משמעותי לשינויי צבע או הצטלקות.

במחקר שפורסם במאי 2010 ב Journal of Cutaneous Aesthetic Surgery על ידי M Ramesh הראו הכותבים שיפור משמעותי בטפול בצלקות אקנה אטרופיות על ידי eMatrix . במחקר פרוספקטיבי זה היו 30 מטופלים עם צלקות אקנה שעברו עד 4 טיפולים חוזרים בהפרש של חודש בין טיפול לטיפול. מתוך 30 המטופלים נראו תוצאות מצוינות ב 4 מטופלים (> 60% שיפור), תוצאות טובות ב 18 מהמטופלים (35-60% שיפור) ותוצאות קלות עד בינוניות ב 8 מטופלים ( < 35% שיפור). חשוב לציין שהמחקר בוצע בהודו במטופלים עם סוג עור בין IV ל VI ולא נראו בעיות פיגמנטציה לאחר הטיפול. בדרך כלל נגרם אודם למספר שעות לאחר הטיפול ובקבוצה קטנה נמשכה אדמימות 2-3 ימים לאחר הטיפול. כל המטופלים חזרו לעבודה עם איפור ביום שלאחר הטיפול. הכותבים ציינו שהשיפור הטוב ביותר נראה ב- scars icepick וב- rolling scars. תוצאות פחות טובות נצפו ב- box car scars ובמקרים אלו היה צורך לשלב טיפול בגלי רדיו עם סובסיזיה (SUBCISION).

במרפאה שלנו אנו מטפלים בצלקות אקנה בגלי רדיו פרקציונליים ( eMatrix של חברת סינרון). אנו ממליצים בדרך כלל על 5 טיפולים חוזרים בהפרש של חודש בין טיפול לטיפול. ברוב המטופלים אנו רואים שיפור בצלקות אקנה אטרופיות כבר לאחר הטיפול הראשון. בדרך כלל אנו עוברים עם גלי הרדיו על כל הפנים ברמת אנרגיה נמוכה ובאזורים של צלקות עוברים פעמיים. כך אנו גורמים לחימום משמעותי בעיקר בצלקות האקנה. בשכבת העור השטחית (אפידרמיס) החימום על ידי גלי הרדיו הפרקציונליים גורם למוקדים קטנטנים של אבלציה אולם בדרמיס אנרגית החום מתחלקת וגורמת לחמום בדרגה גבוהה יותר בחלק העליון עם קואגולציה ולחמום בדרגה נמוכה יותר בעומק הדרמיס עם ערור יצירת קולגן. קואגולציה ידועה כגורמת לשבירה של מולקולות קולגן וכך לבניה של מולקולות קולגן חדשות עם שיפור במראה הצלקת. השיפור במראה הצלקת הינו הדרגתי ומתקדם במשך מספר חודשים לאחר סיום הטיפול.

לסיכום:
צלקות אקנה אטרופיות הינן אחת הבעיות הקשות ביותר לטיפול. במשך שנים רבות היינו מוגבלים ביכולת הטפול בבעיה זו ולא היו בידנו טיפולים יעילים ללא תופעות לואי משמעותיות וללא DOWN TIME ארוך (צורך להשאר בבית בעקבות הטפול). לאחרונה עם ההתקדמות הטכנולוגית בתחום גלי הרדיו, יש לנו אפשרות לטפל בצלקות אקנה אטרופיות ביעילות גדולה יותר וללא הסיכונים לתופעות לוואי שנראו בחלק מהטיפולים הוותיקים וללא צורך בחופשה ארוכה לצורך הטפול.

ספרות:

1) Goodman GJ. Postacne Scarring: A Review of its Pathophysiology and Treatment. Dermatol Surg 2000;26:857-871.

2) Gold MH. Fractional Technology: A review and clinical approaches. J Drugs Dermatol. 2007;6(8):849-52.

3) Alexiades-Armenakas MR, Dover JS, Arndt KA. The Spectrum of Laser Skin Resurfacing: Nonablative, fractional and ablative laser resurfacing. J Am Acad Dermatol. 2008; 58(5):719-37.

4) Ramesh M, Gopal MG, Kumar S, Talwar A. Novel Technology in the Treatment of Acne Scars: The Matrix-tunable Radiofrequency Technology. J Cutan Aesth Surg. 2010;3(2):97-101.

*ד"ר אינס ורנר, מרפאה לרפואת עור ואסתטיקה, קרית אונו

נושאים קשורים:  אקנה,  צלקות,  טיפול כרורגי,  דרמיס,  הסרת צלקות,  לייזר,  עור,  מחקרים
תגובות
ארדג
20.06.2011, 20:20

מה עדיף Sublative rejuvenation או את הENDY-MED שניהם זה טיפול בגלי רדיו לצלקות איזה משניהם טוב יותר

איליה
27.10.2011, 11:45

אני בת 63 יש לי צלקות מפצעי אקנה, כמובן באזור ההקלות יש שמעון אני רוצה לדעת אם יש מצב בשבילי ניתן להגיע לתוצאות טובות מאוד אני בודקת את האפשרות בפילינג ניתוח מתמחה..... מבקשת תשובות וגם אולי ליצור איתי קשר. תודה אילנה