הזדקנות

חוקרים בטכניון הצליחו להראות שניתן להפוך את תהליך ההזדקנות של מערכת החיסון בעכברים

החוקרים, בראשותו של פרופסור דורון מלמד מהפקולטה לרפואה, סילקו תאי B זקנים והגוף ייצר תאים צעירים במקומם

23.01.2011, 17:43

חוקרים בטכניון הצליחו להראות כי סילוק של תאי B זקנים בעכברים זקנים גורם לגוף לייצר תאים צעירים במקומם. כך מדווח כתב העת המדעי Blood.

"מערכת החיסון של הגוף נחלשת עם העלייה בגיל, עובדה המתבטאת בעליה משמעותית של תחלואה בקרב אנשים מבוגרים וירידה דרמטית ביכולתם להגיב לתרכיבי החיסון הניתנים להם", מסביר פרופסור דורון מלמד מהפקולטה לרפואה שבטכניון. "אחד הגורמים המרכזיים במערכת החיסון הוא אוכלוסיית לימפוציטים מסוג B האחראית על ייצור הנוגדנים. עבודות רבות שפורסמו הראו כי אוכלוסיית תאי B עוברת שינוי משמעותי עם הגיל כתוצאה מירידה ביכולת הגוף לייצר תאי B חדשים ותהליך סלקציה המביא להצטברות של תאי B זקנים בעלי יכולת תגובה מוגבלת ומצומצמת. כמו כל תהליך הזדקנות בגוף, ההנחה המקובלת היא כי גם תהליך הזדקנות של מערכת החיסון בכלל ושל אוכלוסיית תאי B בפרט הוא תהליך שאינו ניתן לעצירה ו/או להפיכה. אנו הצלחנו להראות לראשונה כי ניתן להפוך את תהליך ההזדקנות".

החוקרים בראשותו של מלמד השתמשו בעכברים זקנים והראו כי סילוק אקטיבי של אוכלוסיית תאי ה- B משנה את שיווי המשקל התאי בגוף ומביא למצב של חסר כרוני בתאים אלו. כדי להתגבר על חסר זה החל מח העצמות לייצר לימפוציטים B מחדש בקצב אשר אינו שונה מזה הקיים אצל עכברים צעירים. התאים החדשים והצעירים שנוצרו תפסו את מקומם של אלו שסולקו והביאו לשיפור משמעותי ביכולתם של העכברים הזקנים המטופלים להגיב לחיסון.

"עבודה זו מראה לראשונה כי תהליך הזדקנות פזיולוגי הוא תהליך מבוקר הניתן גם להפיכה, ובכך מעלה שאלות רבות בכל הקשור להבנתנו את מנגנוני ההזדקנות אותם אנו מכירים", מסכם מלמד. "בנוסף, העבודה מציגה גישה חדשה לשיקום התגובה החיסונית בקרב האוכלוסייה המזדקנת אשר נבחנת בימים אלו".

נושאים קשורים:  הזדקנות,  מחקרים,  הטכניון
תגובות