חדשות

נפח המח באפיזודה ראשונה של סכיזופרניה

האם סכיזופרניה היא תהליך נוירוגדנרטיבי שמתחיל בזמן שנראים תסמינים ומתבטא באיבוד נפח מוחי מתמשך או שמא זהו תהליך נוירו-התפתחותי שמוביל לירידה בנפח המח כבר בגיל מוקדם עדיין פתוחה

01.10.2010, 17:03

מטא-אנזליזה של 65 מחקרים בהם ביצעו מדידת נפח המח בהדמית MRI של חולי סכיזופרניה באפיזודה ראשונה אל מול נבדקים בריאים. מתוך מחקרים אלו 52 היו CROSS-SECTIONAL (סה"כ 1424 חולים) ו 16 היו אורכניים (סה"כ 456 חולים). בניתוח הסטטיסטי נמצא כי נפח המח הממוצע של חולי סכיזופרניה קטן ב 2.7% מנפח מוחם של נבדקי ביקורת בריאים (p<0.0001), עוד נמצא כי נפח ההיפוקמפוס של החולים קטן ב 8% משל הבריאים (p<0.0001), בשונה מהממצא המדווח על הקטנת נפח של 4% במחקר על חולי סכיזופרניה כרוניים.

במדידת נפח החדרים הלטרליים, נמצא שהחדר השמאלי גדול יותר ב 34% והימני ב 25% בחולי סכיזופרניה אל מול נבדקים בריאים. החוקרים מסכמים את ממצאיהם בכך שנראה כי ישנה ירידה בכמות החומר האפור במוחם של חולי סכיזופרניה, הנראית כבר באפיזודה הראשונה, יחד עם זאת לא ברור אם היא נובעת מהתקדמות החלה או מגורמים אחרים כגון טיפול אנטי פסיכוטי, אלכוהוליזם, תת תזונה או הזנחה חברתית.

השאלה האם סכיזופרניה היא תהליך נוירוגדנרטיבי שמתחיל בזמן שנראים תסמינים ומתבטא באיבוד נפח מוחי מתמשך או שמא זהו תהליך נוירו-התפתחותי שמוביל לירידה בנפח המח כבר בגיל מוקדם עדיין פתוחה. החוקרים ממליצים לבדוק נפחי מח בצאצאים של חולי סכיזופרניה, בפרטים עם נטייה גנטית גבוהה למחלה או באנשים עם תסמיני שלב הפרודורום על מנת להוסיף מידע לגבי האטילוגיה של המחלה.

נושאים קשורים:  חדשות,  סכיזופרניה
תגובות