EULAR 2020

נהלי אבחון והדמיה

סדר הזמנים של התגובה לטיפול ב-DMARDS בחולים עם early arthritis, סיטי DECT בחולי גאוט, על-קול וניבוי תגובה לטיפול ועוד

כבד ואיברים פנימיים, הדמיה (צילום: אילוסטרציה)

Session: Diagnostics and imaging procedures

Chronological order of decrease of synovitis, osteitis and tenosynovitis in arthritis patients receiving first DMARD-treatment
P
resented by Xanthe Matthijssen

לפי MRI ניתן לדעת שלא רק הסינוביה מעורבת אלא גם הגידים והעצם מעורבים בדלקת. מטרת המחקר היתה להבין טוב יותר את סדר הזמנים של התגובה לטיפול ב-DMARDS בחולים עם early arthritis וההבדלים בין ACPA חיוביים או שליליים.

במחקר השתתפו 216 חולים עם מחלה מוקדמת שקיבלו DMARD במשך 100 ימים. בוצע MRI של כף היד לאחר 4, 12 ו-24 חודשים. ניתן ניקוד על ידי סוקר אחד והטיפול הוחל לאחר ה-MRI הראשון. החוקרים בדקו האם יש קשר בין שינויים גידיים למפרקיים סימולטרניים ועוקבים.

רוב המטופלים קיבלו MTX; רוב המדדים הדלקתיים ירדו באופן סימולטני ונצפתה תגובה ראשונה בסינוביה ואז בטנוסינוביטיס. לא היו הבדלים בין מטופלים חיוביים או שליליים ל-ACPA ובכולם היתה תגובה קודם של הסינוביטיס ואז של הטנוסינוביטיס. ב-ACPA חיוביים היתה ירידה קודם בסינוביטיס ואז באוסתיאיטיס - מה שלא הודגם ב-ACPA שליליים.

מסקנה: לא היה הבדל בין ACPA חיוביים לשליליים ובכולם היתה תגובה קודם בסינוביטיס ואז בטנוסינוביטיס. ב-ACPA חיוביים היתה תגובה קודם כל של סיונביטיס ואז אוסתיאיטיס.

Properties and locations of color-coded dual energy CT lesions in gout patients – a systematic evaluation
P
resented by Sara Nysom Christiansen

רקע: החוקרת דנה בפיזיקה של סיטי DECT המבדיל בין מספר אטומיים שונה וצפיפות שונה של חומרים. לדבריה, הסיטי צריך להבדיל בין משקעי גאוט לבין משקעי סידן - בין עצמות עם צפיפות גבוהה יותר (DECT RATIO גבוה) לבין רקמות רכות עם צפיפות נמוכה יותר - DECT RATIO נמוך. הגבולות בין הרקמות הנ"ל הם מלאכותיים ותיתכן חפיפה בין הרקמות. הנחת המחקר היא שלא כל מה שמוגדר כ-MSU בסיטי הוא אכן MSU.

מטרה: מטרת המחקר היתה להעריך את כל המשקעים הנצבעים בסיטי לפי מיקומם ואפיונם. מטרות משנה - להגדיר משקעי MSU, רקמות מכילות סידן.

שיטות: חולי גאוט מוכחים מיקרוסקופית עברו סיטי DECT של ידיים, ברכיים, כפות רגליים. הוקלטו כל מיקומי המשקעים ואפיונם.

תוצאות: 23 חולים עברו סיטי, מתוכם 21 הדגימו משקעי גאוט. היו כ-4,000 לזיות, כ-50 בממוצע לכל חולה. היה DECT RATIO של 1.06 אבל לא מובהק. מבחינת פיזור הנגעים, השכיח ביותר בברך, גיד ארבע ראשי, גיד פטלה, MTP1. כשבחנו משקעי סידן ראו באותם מקומות אך ללא MTP1  וללא גיד הפטלה

מסקנות: DECT מזהה משקעי גאוט, אך גם משקעי קלציום בחלק מהמקרים; משקעים ב-MTP1 וגיד הפטלה הם רק משקעי MSU ולא סידן; כל חולי הגאוט היו עם משקעים באחד מהנ"ל; התמקדות באזורים האלה בחולי גאוט יכולה להעלות ספציפיות בלי לפגוע ברגישות.

Imaging Neoangiogenesis in Rheumatoid Arthritis (INIRA): Whole-Body Synovial Uptake of a 99mTc-Labelled RGD Peptide Is Highly Correlated with Power Doppler Ultrasound
Presented by Laura Attipoe

רקע: נכון לעכשיו אין מודליטי הדמייתית שיכולה לכמת את כל הרקמה הסינוביאלית בגוף. TC-MARACICLATIDE 99M מכיל פפטיד עם רצף RGB שנקשר באפיניות גבוהה לאינטגרין מסוים שקיים ברקמת אנדותל של סינוביום כמו שיש בסינוביטיס.

מטרות: לבדוק קורלציה בין power doppler US לבין הטכניקה הנ"ל.

שיטה: נבדקו 50 חולים עם RA. על קול סרק 40 מפרקים ונעשתה השוואה למיפוי שבוצע באותו יום. נלקחו גם בדיקות דם ושאלונים של פעילות מחקר. החולים היו פעילים עם 28DAS של 4.8 בממוצע, כ-40% היו חיוביים ל-RF ו-ACPA.

תוצאות: היתה קורלציה טובה מאוד עם pearson's של 0.92; במפרקים קטנים היתה קורלציה טובה יותר מאשר במפרקים גדולים - דופלר לרוב לא קולט במפרקים עמוקים.

מסקנה: הבדיקה יעילה בפרזנטציה לוודא אבחנה; להבדיל בין פיברומיאלגיה להתלקחות; ברמיסיה - לפני הפסקת תרופות יש לוודא שאכן החולה ברמיסיה; במקומות שהגישה לרדיולוג/ סונוגרפיסט שלד היא מוגבלת.

USEFUL Study I: a multicentre longitudinal study to test whether ultrasound can identify patients with musculoskeletal symptoms of lupus with better response to therapy
Presented by Edward Vital

רקע: מחקר עבר הראה כי ב-27% מחולות לופוס עם תלונות מפרקיות נמצאו ממצאים בעל-קול (US), למרות בדיקה תקינה.

מטרה: במחקר הנוכחי בדקו האם החולים הנ"ל מגיבים טוב יותר ל-CS מאשר חולים עם על-קול תקין והאם על-קול מנבא תגובה לטיפול.

שיטה: חולים עם כאב דלקתי, עם או ללא נפיחות, שטופלו בפחות מ-5 מ"ג פרדניזון, קיבלו 120 מ"ג דפומדרול IM, ונבדקו קלינית וסונוגרפית בשבוע 0, 2, 6.

תוצאות: מתוך 78 חולים עם על-קול חיובי רק ל-53 היתה נפיחות; מתוך 66 עם נפיחות קלינית, ל-13 היה על-קול תקין; מתוך 67 ללא נפיחות קלינית, ל-25 היה על-קול פתולוגי.

התוצא הראשוני - VAS לאחר שבועיים - לא הושג באוכלוסיה הכללית (למרות שהיה סיגנל חיובי). כאשר הוציאו את חולות הפיברומיאלגיה זה היה מובהק.

תוצאים משניים - BILAG, SLEDAI - הראו מגמה חיובית מובהקת.

מסקנות: חולים עם על-קול חיובי ללא פיברומיאלגיה מראים תגובה טובה יותר ל-CS לעומת חולים עם על-קול שלילי.

השפעות: בחיים - לשדרג טיפול אם פעילים; במחקרים - לבודד בצורה טובה יותר את האוכלוסיה הפעילה; פיברומיאלגיה צריכה להיות exclusion במחקרים קליניים.

DIAGNOSTIC VALIDITY OF ULTRASOUND INCLUDING EXTRA-CRANIAL ARTERIES IN GIANT CELL ARTERITIS
Presented by Irene Monjo

רקע: GCA היא מחלה שיכולה להתבטא ב-LVV, cranial vasculitis and PMR.

מטרות: הערכת ה-validity של color US בטמפורל ארטריטיס; LVV - אקסילרי, תת בריחי וקרוטיד; גולד סטנדרד מול אבחנת רופא; בנוסף, הערכת תוספת של על-קול עורקים גדולים לאבחנה; הגדרות לפי  OMERACT - סימן "הלו" + עובי IMT טמפורל מעל 0.34 מ"מ, ועורקים גדולים מעל 0.1 מ"מ.

תוצאות: 198 חולים עברו על-קול של העורקים הנ"ל; סה"כ מבחינת על-קול (LVV+TEMPORAL) חיוביים 44%, שליליים 56%; מתוך החיוביים, רק  LVV ללא טמפורל - 11 חולים שהם 12.6%, 50% היו רק טמפורלי, 35% היו גם וגם. כלומר, כשמוסיפים LVV הדבר מעלה את רגישות הבדיקה מ-85% ל-97%, ה-PPV לא משתנה ונשאר סביב 96%, אבל ה-NPV משתנה ועולה מ-88% ל-98%.

מתוך ה-LVV העורקים המעורבים הם: אקסילרי 88%, תת בריחי 77%, קרוטיד 34%, ולמעשה כל החולים עם LVV היו עם מעורבות של אקסילרי או תת בריחי.

מסקנות: מחצית מהחולים עם GCA היו עם מעורבות LVV, ל-12.6% יש מעורבות רק של LVV ללא קרניאליים. על-קול לעורקים גדולים מעלה רגישות וסגוליות. הערכה מינימלית של LVV צריכה לכלול אקסילרי ותת בריחי.

נושאים קשורים:  EULAR 2020,  לופוס,  הדמייה,  ארתריטיס,  אולטרסאונד,  גאוט