סקירה

6 המלצות לשיפור הטיפול באסתמה בתקופת הקורונה

לאור התפרצות מחלת הקורונה, חלו עדכונים בהנחיות הטיפול בחולי אסתמה. בכתבה זו סופק פרופי יוחאי אדיר את העדכונים העיקריים, על מנת שהקהילה הרפואית בישראל תוכל להמשיך ולטפל במחלה באופן המיטבי ביותר

לאור התפרצות מחלת הקורונה, עלו שאלות בנושא המשך הטיפול המונע בחולי אסטמה, ובצוע תפקודי נשימה עקב סיכון להדבקה של הצוות הרפואי. לפניכם תקציר של ההמלצות שפורסמו בספרות העולמית.

מהנתונים הקיימים כיום, חולי אסתמה אינם נמצאים בסיכון גבוה יותר להדבק בנגיף או בסיכון גבוה יותר לפתח מחלה קשה, למעט חולים עם אסתמה קשה, עם דגש על חולים קשים התלויים בסטרואידים סיסטמיים.

להלן מספר המלצות שיאפשרו טיפול מיטבי בחולי האסטמה, לאור ההנחיות החדשות:

  1. יש להקפיד על טיפול מונע מסודר כולל שימוש במשאפים המכילים סטרואידים ( inhaled corticosteroid - ICS) ולשמור ככל הניתן על שליטה טובה של המחלה. אין להפסיק שימוש ב-ICS. הפסקת השימוש עלולה לגרום להחמרה של האסתמה ולסכן את החולים. עבודות מחקר שהתפרסמו לאחרונה מראות ששימוש ב-ICS מפחית את ביטוי של ACEII receptors בריאה, הרצפטור אליו נקשר הנגיף, וייתכן שזו הסיבה לכך שחולי אסתמה הנוטלים ICS באופן שגרתי אינם נמצאים בסיכון גבוה לפתח מחלה קשה.
  2. שימוש בסטרואידים סיסטמיים: בעת החמרה חדה של האסתמה ניתן לתת קורס של סטרואידים סיסטמיים במידת הצורך. בחולים הדורשים טיפול קבוע בסטרואידים סיסטמיים ניתן לנסות להפחית את המינון למינון המינימלי שמאפשר שליטה טובה של האסתמה. אין להפסיק את הטיפול באופן חד.
  3. לחולי אסתמה המטופלים בטיפולים ביולוגים (ANTI-IL-5, ANTI IL-4Rα) חשוב להמשיך את הטיפול על מנת להשיג שליטה טובה במחלה ולמנוע החמרות.
  4. טיפול במשאפים: משאפים עלולים להיות אמצעי הדבקה ועל כן צריכים להישאר אישיים, ואין לשתף חולים אחרים, במיוחד בני משפחה בשימוש בהם. כל מטופל ישתמש במשאף האישי שלו.
  5. טיפול באינהלציות: שימוש במכשירי אינהלציות יכול להעלות את הסיכון של האנשים הנמצאים בקרבת מקום לבוא במגע עם התרסיס שיוצא מדרכי הנשימה של המשתמש באינהלציה. ההמלצה העיקרית היא להשתמש מתן תרופות בשיאוף על ידי משאף מסוג pMDI דרך ספייסר, שיהיה אישי לכל משתמש. בדרך זו ניתן לתת תרופות כמו מרחיבי סימפונות קצרי טווח, מרחיבי סמפונות ארוכי טווח וסטרואידים בשיאוף. במידה ובכל זאת המטופל מבצע אינהלציה יש להנחות לבצע אינהלציה בחדר נפרד, מאוורר עם חלון פתוח. שימוש באינהלציה יתבצע במקרה דחוף בלבד שאין אפשרות אחרת.
  6. ביצוע תפקודי נשימה: ספירומטריה ומבחני תגר עלולים לגרום להדבקה ע"י וירוס הקורונה. לכן בשלב של פנדמיה שאינה בשליטה יש להימנע מביצוע תפקודי נשימה. במידה והושגה שליטה בגל התחלואה, ניתן לבצע חלק מתפקודי הנשימה, כאשר הבדיקה מתבצעת לחולה אחד בלבד בו זמנית, בחדר מאוורר עם חלון פתוח, כאשר הטכנאי ממוגן באופן מלא. יש לבצע חיטוי של משטחים ומכשיר הבדיקה לאחר כל נבדק. מבחני תגר כדוגמת מטהכולין אשר עקב השימוש באינהלציות כחלק מהבדיקה מגביר את הסיכון להדבקה יתבצעו רק במקרים חיוניים בלבד.

פרופ' יוחאי אדיר הינו מנהל המכון לרפואת ריאות, בית החולים "כרמל", ויו"ר איגוד רופאי הריאות

נושאים קשורים:  אסתמה,  סטרואידים סיסטמיים,  פרופ' יוחאי אדיר,  משאפים