"דורבן"

מאת: ד"ר אסקיאל פלמנוביץ, מנהל אשכול כף רגל במחלקה האורתופדית, המרכז הרפואי מאיר

מהו דורבן?

דלקת כרונית של פזיה פלנטארית, המכונה "דורבן", היא בעיה שכיחה המופיעה בקרב כ- 10% מהאוכלוסייה הכללית. ה"דורבן" הינו תהליך של דלקת כרונית הגורמת לקרעים ניוונים מיקרוסקופיים וחוסר המשכיות של סיבי קולגן. התלונה המוכרת של הדלקת מתוארת בצורת כאב חד, דוקר וממוקד בחלקו הפנימי של העקב בדריכה ראשונה - בדרך כלל בבוקר או לאחר מנוחה ממושכת. הקלה על הכאב מורגשת לאחר מספר דקות של הליכה.

זיהוי וטיפול

באמצעות בדיקת אולטראסאונד המכוונת לאזור העקב, רופא מיומן מסוגל לזהות מוקדים דלקתיים ממוקדים בצורה ברורה.

הטיפול בדלקת הכרונית ניתן באמצעות טיפולים ניתוחיים ולא ניתוחיים. הטיפול הניתוחי השכיח ביותר הוא ניתוק של חלקה הפנימי של הפזיה (רצועת העקב) וכריתה של 1 ס"מ ממנה. בדרך זו נמנע חיבור הרצועה שעלול לגרום לחידוש האזור המודלק.

היום, פחות מ-2% מהחולים הסובלים מדלקת כרונית של פזיה פלנטארית זקוקים לניתוח בשל הצלחת הטיפול הלא ניתוחי הנחלק לטיפול חודרני ולא חודרני.

טיפול לא חודרני, כולל בין היתר מדרסים עם הגבהה ותמיכה, פיזיותרפיה ממושכת מכוונת לאזור וטיפול בגלי הלם.

הטיפול הביולוגי

הזרקות של טסיות עשירות בפלזמה  (PRP) כטיפול ביולוגי מקובלות היום בארץ ובעולם.
יתרונות ההזרקה: הטיפול הינו פשוט וטבעי במהלכו נלקח דם מהמטופל בדומה לבדיקת דם רגילה. הדם עובר תהליך של ריכוז ובחירה של תאים אותם מזריקים בחזרה לאזור המודלק.

לסיכום:  טיפול בטסיות עשירות בפלזמה המוזרקות תחת אולטרסאונד הינו הטיפול הביולוגי המומלץ לחולים הסובלים מדלקת כרונית של פזיה פלנטארית, מכיוון והוא משפר משמעותית את התיפקוד וגורם להקלה על הכאבים .

New Picture (9)

מקור:

Platelet-rich plasma efficacy versus corticosteroid injection treatment for chronic severe plantar fasciitis. Monto RR. Foot Ankle Int. 2014 Apr;35(4):313-8. doi: 10.1177/1071100713519778. Epub 2014 Jan 13.