עדי הגיעה למרפאתי לאחר כשנה קשה של בדיקות, מפגשים עם מומחים, אשפוזים בחדרי מיון ותחושת חוסר אונים קשה. בגיל 45, אם לשני ילדים, עובדת במשרה מלאה ותובענית, החלה לסבול מהתקפים של קוצר נשימה ומחנק, מיחושים לא ברורים בגופה ויקיצות מרובות בלילה. לאחר שלא נמצא כל ממצא הופנתה לפסיכיאטר בהנחה ש”הכל נפשי”. עדי החלה את המעבר לגיל המעבר וחוותה סימפטומים הקשורים לכך. מדוע היה כל כך קשה לאתר את בעייתה? התשובה לכך ברורה – התלונה המזוהה עם גיל המעבר היא גלי חום. סימפטומים ללא קיום גלי חום אינם עולים בקנה אחד עם התפישה הרווחת והמקובלת עד היום לגבי גיל המעבר.
המחקרים הרפואיים עד היום התמקדו בעיקר בגלי חום מהסיבה הברורה, גלי חום ניתנים למדידה, בעוד ששאר הסימפטומים הם יותר סובייקטיביים וקשים למדידה. כתוצאה מכך, ההתמקדות העיקרית הן של המחקרים והן של הטיפולים היא סביב גלי החום, בעוד שתופעות נוספות הקשורות לשינויים ההורמונאליים בתקופה זו, לא מוכרות ולא מזוהות עם גיל המעבר אלא אם הן מלוות בגלי חום.
השינוי שחל עם המעבר לגיל המעבר מתרחש בממוצע בין הגילים 47-52 עם ירידה בפעילות השחלות ועד להפסקה ביצור ההורמונים הקשורים לפוריות. אמנם האירוע קשור לתחום הגניקולוגיה ברפואה, אך השלכותיו נוגעות לכל התחומים ברפואה. מדובר באירוע פיזיולוגי, לא מחלה. יש המתעקשים לראות זאת כ”חסר הורמונאלי”, יש המתעקשים לראות אותנו הנשים כ”חיות מעל הגיל שהיינו אמורות לחיות”. יש נשים שהמעבר יהיה קל ללא סימפטומים, יש נשים שיחוו סימפטומים קלים שיחלפו ויש נשים שתסבולנה מתופעות שתידרשנה להן עזרה רפואית.
יותר נשים צפויות להיכנס לגיל המעבר
נשים מגיל 50+ מהוות 26% מאוכלוסיית הנשים. אחוז נשים בנות 50+ עלה ב-6.25% בין השנים 1990 ל-2012. מאחר והאוכלוסייה מזדקנת, מגמה זו צפויה להמשך, כך שיותר ויותר נשים צפויות להיכנס לגיל המעבר. 20% מהנשים לא תחווינה כלל סימפטומים הקשורים לגיל המעבר, 20% תחווינה סימפטומים קשים ו-60% יחושו סימפטומים קלים.
כ-35 סימפטומים זוהו במהלך השינוי ההורמונאלי שחל עם המעבר לגיל המעבר, שלא כוללים גלי חום, ובין הבולטים בהם: הפרעות שינה, הפרעות חרדה, הפרעות קוגניטיביות, דיכאון, עליה בסיכון לתחלואה קרדיאלית, כאבי פרקים, עליה במשקל, ירידה בחשק מיני, אלרגיות, יובש בעיניים, הפרעות עיכול בעיות חניכיים, מיגרנות, בעיות לחץ דם, סוכרת, עליה בשומני הדם, אסתמה, עייפות, אוסטאופורוזיס, אלרגיות ועוד.
המעניין הוא שאחת התופעות הראשונות והשכיחות שמופיעות עם המעבר לגיל המעבר היא דווקא הפרעת השינה או בעיקר יקיצה מוקדמת וקושי להירדם. ולאוו דווקא גלי החום. התופעה שכיחה (כ-40% מנשים סובלות ממנה) לא תמיד קשורה לגלי חום, ועל כן גם לא מזוהה על-ידי רופאים ואו נשים כתופעה הקשורה לגיל המעבר. בלימודי הרפואה התחום היחידי אשר מתייחס לתופעות גיל המעבר הוא תחום הגניקולוגיה ובו כמובן הדגש הוא על הסימפטום הבולט: גלי החום. בתחומים אחרים ברפואה כגון: פסיכיאטריה, נוירולוגיה, גסטרואנטרולוגיה, אנדוקרינולוגיה, קרדיולוגיה ועוד, לא נלמד על גיל המעבר וההשלכות הקליניות בתחום הנידון.
ובכן כיצד נחולל שינוי?
קבוצת נשים רב מקצועית בשם “אישה לאישה” הוקמה לאחרונה במטרה לחולל שינוי בתחום. הקבוצה מורכבת מרופאות בתחומים שונים ברפואה, דיאטנית ופסיכולוגית. במפגשים רב מקצועיים ידונו בנושא גיל המעבר וביטויו בתחומים השונים ברפואה, במטרה ליצור מידע מקיף ורחב שיהווה בסיס לידע ועזרה.
אני מקווה שעדי בת ה-45 שסיפרתי עליה, לא תצטרך בעתיד לעבור שנה של סבל על מנת שהסימפטומים שמהם סבלה ואשר לא כללו גלי חום, יאובחנו כחלק מתופעות גיל המעבר.