הכרעות בנוגע לפתיחת מחלקת ניתוחי חזה ולב ב"פוריה", או לצנתורי מוח ב"אסף הרופא", צריכות היו להתקבל על ידי רשות אשפוז ממלכתית על פי חוק, שתפקידה לשלוט בבקרת האיכות הרפואית בישראל ללא מורא ולפקח על הנהלות בתי החולים

הרופאים לא מפסיקים להתבכיין, שלו היה יותר כסף במערכת, ללא ספק היינו בריאים יותר. הם מלינים על משרד האוצר שאינו מזרים מספיק זוזים למערכת הבריאות שהיא על סף קריסה. אין כסף לאנטיביוטיקה או לניתוחים. לטענת הרופאים, לו היו מוסיפים סכום של למעלה מעשרה מיליארד שקלים, היה בא לבתי החולים גואל, כך קובע חברי הנוירוכירורג ד"ר זאב פלדמן משיבא ("הארץ", 9.2.15).

מענין לציין כי העומסים הקשים בחדרי המיון, בשיבא למשל, ירדו משמעותית, לא מחמת תקציבי חירום שהוזרמו פתאום. חסד עם החולים עשו כלי התקשורת, כאשר פרסמו בקול  אדיר וחזק תמונות שהעידו על צפיפות נוראית. המראות הללו המחישו כי דבש לא מלקקים במיון וגם בריאות מחלקים שם במשורה. על כן  מיהרו החולים להבין כי עדיף להישאר תחת השמיכה בבית. במקרה המתואר נחסך ממון רב ממערכת הבריאות בזכות התקשורת.

חשוב ביותר היה מצד "המערכת הרפואית" להתייעל מקצועית. מחשבה קלינית נכונה מלווה בשיקול כלכלי היתה מביאה לחיסכון משמעותי ומיליוני השקלים היו מופנים להשלים החסר בתרופות וכיו"ב. ידוע כי "המערכת הרפואית" נכשלה במהלך השנים בפתרון האמור לעיל בעניין "התייעלות" ומכאן נולד הצורך בהקמת רשות אשפוז על מנת שיהיה גורם מפקח על הנהלות בתי החולים. להלן  דוגמאות להמחשה:

בבית החולים פוריה  בטבריה מתעתדת להיפתח מחלקה לניתוחי לב חזה. יש לדעת כי מחלקה חדשה לניתוחי לב תדרוש מערך שלם של צוותים מקצועיים מיוחדים כמו צוות סיעודי מיומן לחדר ניתוח, צוות פמפיסטים (מפעילי מכונת לב-ריאה) וכן צוות טיפול נמרץ שמתמחה  לטפל בסיבוכים שלאחר ניתוחי לב. מעריכים כי  עלות התפעול השוטף של המחלקה המיועדת ב"פוריה" יהיה כ-2.5 מיליון שקל בשנה. יש אנשי מקצוע  בכירים בתחום הקרדיולוגיה המתנגדים וטוענים כי במחלקה המיועדת בפוריה לא תתאפשר רמה רפואית ניאותה. כמו כן ידוע כי ניתוחי הלב מתוכננים מראש, וברובם הגדול לא כחלק מרפואה דחופה. לכן, כיום אין כל בעיית זמינות – ניתן לקבוע תור לניתוח בתוך ימים ספורים בחיפה ברמב"ם או בכרמל, שם פועלות מחלקות שכאלו. במקרי חירום, ניתן להגיע לחיפה בטיסה של מספר דקות במסוק.

אנשי מקצוע מודעים לכך שקיים יחס ישיר בין היקף העבודה והניסיון של הצוות הרפואי לבין המצוינות המקצועית, ולכן הם מתריעים  ש"פתיחת מחלקה בבית חולים קטן, בו יהיה מספר ניתוחים קטן יחסית, עלולה להוביל לאיכות רפואית נמוכה מדי", שפירושה חשיפת החולים לטיפול לא מקצועי, קרי מחדלים ופשלות קשות שיעלו בחיי אדם ובנכויות.

עוד נתבשרנו באחרונה כי נפתחה במרכז הרפואי אסף הרופא יחידה לצנתורי מוח שתשרת חולים הסובלים משבץ מוח וממומים של כלי הדם במוח. לשם כך רכשו מכשיר הדמיה הולם לצרכים אלה בהוצאת ענק של שבע ספרות. מעניין לדעת כי בשל שיטת התקצוב הקיימת, פרוצדורה של צנתור מוח משתלמת מאוד למוסד. מובן מאידך כי האיכות הרפואית תהיה נמוכה.

הסיפור באסף הרופא מהווה גם הוא דוגמה למה שנחזה כהתנהלות חובבנית של מערכת הבריאות. שכן, מעבר לרופא המומחה שיעסוק בצנתורי מוח, יידרש גם צוות סיעודי מיומן לחדר הצינתורים וכן צוות רפואי וסיעודי מיומן ליחידת טיפול נמרץ ייעודית לטיפול בחולים שצונתרו בשל השבץ המוחי או בשל מום בכלי הדם המוחי. מקרה זה נחזה כשערוריה וכך בזבוז כספי הציבור וכך הנזק הברור לחולים והורדת הרמה והאיכות הרפואית במקרים של שבץ מוח. דע עקא, במרחק עשר דקות נסיעה מאסף הרופא מצוי המרכז הרפואי תל השומר שבו מצויים מצנתרי מוח מיומנים ונוירולוגים מומחים שעוסקים במלאכה ייחודית זו עוד מתחילת שנות 2000. מדובר במערך מקצועי שכולל נוירולוגים מומחים בתחום ונוירורדיולוגים. גם באיכילוב ובבילינסון ישנם מומחים פעילים בתחום מזה שנים.

תורה בפני עצמה היא במי לטפל ובמי לא. עצם הטיפול בצנתור בעורק המוחי החסום או במומים בכלי הדם המוחיים, כמו מפרצת שדיממה, דורש מיומנות וניסיון. בסיום הטיפול דרוש צות רפואי וסיעודי ייעודי ומקצועי לטפל בחולה ביחידה לטיפול נמרץ. להפתעתי, נוכחתי באחרונה לדעת כי יחידת השבץ המוחי (STROKE UNIT) בתל השומר איננה יחידה מיומנת ותקנית. מלבד השלט מאיר העיניים המכריז על קיומה של היחידה, אין בה כוח אדם ייעודי לטיפול בחולים שצונתרו וכאן המקום להתריע על כך ולבקש תקצוב הולם.

הנהלות בתי החולים פוריה ואסף הרופא יצטרפו לכותרות הזעקה שמופיעות השכם לבקרים של מנהלי בתי החולים הציבוריים, שהתקציב אזל ואין באמתחתם שקלים די הצורך לרכוש תרופות. אולם, הכרעות בנוגע לפתיחת מחלקת ניתוחי חזה ולב ב"פוריה" או לצנתורי מוח ב"אסף הרופא" צריכות היו להתקבל על ידי רשות אשפוז ממלכתית שמוקמת על פי חוק - ולא כדוגמת זו שנוסדה באחרונה על פי החלטת ממשלה - שתפקידה יהיה לשלוט בבקרת האיכות הרפואית בישראל ללא מורא ומבלי שהיא "באה חשבון" עם משרד הבריאות או עם הנהלות בתי החולים או עם גורמים אחרים בעלי אינטרס.