לא פעם שואלים אותי מה הקשר בין מה שאנחנו אוכלים והפוריות שלנו?

בטח שמעתם לא פעם כי יהיה זה רעיון לא רע להתחיל לצרוך ויטמינים לפני הכניסה להריון. ישנם גם לא מעט מחקרים אשר יתמכו בגישה הזו. צריכת מולטיויטמין הינה נחוצה בכדי לתמוך בחסרים התזונתיים שלנו מהיום יום. מחקר מאוניברסיטת הארוורד שכלל 18,000 נשים הראה כי חל שיפור ניכר בסיכוי להיכנס להריון בקרב אותן נשים שנטלו את המולטיויטמין בכלל, ואת החומצה הפולית בפרט.

משתתפות המחקר היו אחיות שניסו להכנס להריון במשך תקופת זמן של 8 שנים. המחקר הראה שוני מובהק בין קבוצת הנשים שנטלו את המולטיויטמין שלהן במשך 6 ימים בשבוע, לבין קבוצת הנשים שלא נטלו אותם כלל. ובהתאם, שיעור חוסר הביוץ היה נמוך יותר בקרב הקבוצה הראשונה אל מול השנייה.

עד כמה חשובים הערכים בתזונה שלנו לפוריות והריון

התזונה היא בעלת תפקיד חשוב מאוד בכל הקשור לתקינות הפוריות והיכולת שלך להכנס להריון בריא. וזה דווקא לא כל כך eשור לרפואה סינית בהכרח, אלא, לתזונה קלינית פרופר.

נמצא קשר בין חסרים תזונתיים ובעיות בביוץ, חוסר איזון הורמונלי, איכות ביצית ירודה, ירידה בספירת זרע ועוד. אנחנו בנויים ממה שאנחנו אוכלים. לכן, כל התאים המרכיבים את גופנו, ההורמונים והאנזימים, נוצרים בזכות המזון והערכים התזונתיים שאנו מכניסים לפה שלנו. במידה וקיימים חסרים או חסכים תזונתיים או בעיות בעיכול, יכולות להיות לזה השלכות משמעותיות על הפוריות.

אני מניח שכולכם מבינים עד כמה חשובים והכרחיים המרכיבים התזונתיים לבריאותו והתפתחותו התקינה של העובר, אפילו עוד בטרם הכניסה להריון. אין צורך להוסיף כי חוסר בהם עלול לגרום למומים חמורים בולד. דוגמא עיקרית לחומר כל כך חשוב שכזה היא החומצה הפולית, אבל לא רק, גם חוסר בברזל או רמה נמוכה שלו בדם עשויים להיות בעייתיים בזמן ההריון ואף נמצאו קשורים לחוסר ביוץ.

לאור זאת, נבין כי לתזונה משמעות גדולה מאוד על בריאותכם, הפוריות וההריון שלכם. צריכת מולטיויטמין על בסיס יומי עשויה לסייע לכם בהשלמת אותם חסרים הנובעים מאורח חיים ותזונה לקויה.

אתם בטח שואלים את עצמכם עכשיו אם אתם צריכים לקחת מולטיויטמין, נכון?

 אז בואו נראה איך קשורים ערכי תזונה לפוריות

ויטמין E- מחקרים הראשו כי הוא קשור לשיפור איכות ותנועתיות הזרע בגברים. בנוסף, מחקרים אחרים מצאו כי חוסר בויטמין זה קשור לחוסר פוריות בחולדות. ויטמין זה הוא נוגד חימצון חשוב והכרחי לצורך אבטחת שלמות ה-DNA בזרע ובביצית.

ויטמין D- אחד הויטמינים הנחוצים לשם יצירת הורמוני המין. הואמונים אלה משפיעים, בין השאר, על הביוץ ועל האיזון ההורמונלי בגופך. מחקר שבוצע באמצעות אוניברסיטת ייל וכלל כ-67 נשים עם בעית חוסר פוריות הראה שרק לכ-7% מהן היתה רמה מספיקה של ויטמין זה.

חומצה פולית- ללא ספק מדובר בויטמין הכי חשוב וחיוני לבריאות ההריון. הוא נמצא קשור למומים מולדים כמו לדוגמא: מומים נוירולוגיים, מומים בלב,מומים בגפיים, שפתיים שסועות ומומים במערכת השתן. נמצא כי חוסר בו עשוי להעלות הסיכון ולגרום ללידה מוקדמת, למשקל ולד נמוך ולפיגור התפתחותי בעובר. בנוסף, רמה נמוכה שלו עשוייה להעלות את רמת ההומוציסטאין בדם, מה שעשוי לגרום להפלה או סיבוכים בלידה.

ויטמין C- מחקרים הוכיחו כי ויטמין זה משפר את רמות ההורמונים ואת הפוריות בנשים עם בעיה בשלב הלוטאלי של המחזור. בגברים, ונמצא הקשר בין ויטמין זה ושיפור באיכות הזרע ובנוסף, זה ששומר שה-DNA שלו לא יינזק. הוא נמצא גם כמסייע לתנועתיות הזרע. יחד עם זאת, הוא מסייע בהפחתת הסכנה להפלה ובעיות כרומוזומיות.

ויטמין B6- ויטמין זה משמש כמווסת הורמונלי בגוף.  הוא מסייע, בנוסף, לשמירה על רמת הסוכר התקינה בדם, במניעת תסמונת קדם ויסתית ועשוי לסייע בהפחתת תופעת בחילות הבוקר. נמצא כי גם ויטמין זה נמצא קשור כמסייע בבעיות בשלב הלוטאלי של המחזור.

ויטמין B12- ידוע כי הוא קשור לשיפור באיכות וייצור הזרע. הוא מסייע גם בעיבוי רירית הרחם והפחתת הסיכון להפלה. מחקרים הראו כי חוסר בו עשוי להעלות הסיכוי לבעיות ביוץ, ובמצבים קשים יותר, להפסיקו.

אבץ- בנשים הוא נמצא כמסייע ליותר מ-300 אינזימים לשם שמירת תקינותו של תפקוד בגוף. אם חסר, התאים אינם מסוגלים להתחלק כהלכה. בנוסף לכך, נראה בחוסר שלו כי רמות האסטרוגן והפרוגסטרון עשויות לצאת מאיזון, מה שעלול להשפיע על יכולת הרבייה מלתפקד כראוי. רמת אבץ נמוכה נמצאה כקשורה להפלות בשלבים התחלתיים של ההריון.

סלניום-  מדובר בנוגד חימצון שתפקידו לסייע בשמירה על הביצית והזרע מרדיקלים חופשיים. כידוע, רדיקלים חופשיים עשויים לגרום נזק לכרומוזומים, מה שעלול לגורם להפלה ולמומים מולדים. הסלניום ידוע כמרכיב הנחוץ ליצירת הזרע. מחקרים הראו  קשר  אצל גברים בין ספירת זרע נמוכה ורמה נמוכה של סלניום בגוף.

לא כדאי לקחת סיכונים מיותרים אלא ללכת על הצד הבטוח, לא כך?! התחילו עוד היום ליטול מולטיויטמין ושימו לב שיש בו את כל המרכיבים שהוזכרו לעיל.