חדשות

דו"ח מעודכן של ה-WHO: פתוגנים המועברים באוויר, מאפיינים ומינוח

מסמך חדש של ארגון הבריאות העולמי "עושה סדר" במאפייני פתוגנים ומציג מינוח גלובלי לתיאור העברת פתוגנים נישאים באוויר, ביניהם אלה הגורמים לזיהומים בדרכי הנשימה

אפיונים נפוצים להעברת פתוגנים באוויר. אילוסטרציה

ארגון הבריאות העולמי (WHO) פרסם ביום ה' את דו"ח המינוח המעודכן לפתוגנים המועברים באוויר. הפתוגנים המופיעים בדו"ח כוללים בין היתר פתוגנים הגורמים לזיהומים בדרכי הנשימה כמו COVID-19, שפעת, חצבת, תסמונת נשימתית חריפה (SARS) ושחפת.

הפרסום, שכותרתו "דוח מייעץ טכני עולמי על מינוח מוצע לפתוגנים המועברים באוויר", משקף הסכמה משותפת על המינוחים בין ארגון הבריאות העולמי, מומחים וארבע סוכנויות בריאות ציבוריות גדולות: מרכזי אפריקה לבקרת מחלות ומניעתן; המרכז הסיני לבקרת מחלות ומניעתן והמרכזים האירופאי והאמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן. המסמך מדגיש את המחויבות הקולקטיבית של סוכנויות בריאות הציבור לפעול יחד בנושא.

כתיבת המסמך נערכה במספר שלבים בשנים 2021-2023 בשל צורך למינוח אחיד וגלובלי לתיאור העברת פתוגנים הנישאים באוויר על פני דיסציפלינות מדעיות. כתיבתו החלה לאחר שבתקופת מגיפת הקורונה עלה צורך באחידות כאשר מומחים ממגזרים שונים נדרשו לספק הנחיות מדעיות ומדיניות. מינוחים שונים הדגישו את הפערים בהבנה משותפת ותרמו לאתגרי המאמץ לבלום את התפשטות הנגיף.

במסמך אפיונים נפוצים להעברת פתוגנים באוויר, כמו הדבקה בפתוגן נשימתי באמצעות חלקיקי נשימה זיהומיים (IRPs) המכילים את הפתוגן, דרך הפה או האף (בנשימה, דיבור, שירה, יריקה, שיעול או התעטשות). עוד נכתב כי  אין יותר צורך בהפרדה לפי גודלם של חלקיקים, כלומר בין אירוסולים לטיפות, חלוקה שנעשה בה שימוש בעבר עם החתך של 5-10 מיקרון, שמתחתיו חלקיקים נחשבו לתרסיס ומעליו הם נחשבו לטיפות וכי יש להתייחס לחלקיקים כרצף.

המסמך מפריד בין חלקיקים המופצים באוויר לאלה שנמצאים בתת הקטגוריה "העברה ישירה", המתייחסת למצב שבו חלקיקי נשימה מידבקים נפלטים לאוויר ונוחתים ישירות על פיו, אפו או עיניו של אדם אחר ועלולים לגרום לזיהום.

ד"ר ג'רמי פארר, המדען הראשי של ארגון הבריאות העולמי, אמר כי "הטרמינולוגיה המוסכמת לפתוגנים המועברים באוויר תעזור לקבוע דרך חדשה לאג'נדות מחקריות וליישום התערבויות בבריאות הציבור כדי לזהות, לתקשר ולהגיב לפתוגנים קיימים וחדשים.

"המסמך מחבר את הדיסציפלינות להסכמה משותפת. כשאני אומר 'תרסיס', או 'דרך האוויר', זה לא משנה אם אני מהנדס, קלינאי, אחות, איש בריאות הציבור - אנחנו מתכוונים לאותו דבר והמסמך למעשה מכסה הרבה מאוד זיהומים בדרכי הנשימה שעוברים באוויר".

נושאים קשורים:  פתוגנים,  פתוגנים נשימתיים,  הידבקות בזיהומים,  חדשות,  ארגון הבריאות העולמי,  נגיף הקורונה
תגובות

ככה ממסדים את השקרים.

22.04.2024, 16:20

עוד כמה ימים כבר לא ייצטרכו להעמיד פני אינטיליגנטים ולהסביר.
ה who יוכלו לטעון שיש ׳חשד למגיפה׳ במקום כלשהו בעולם, ולהכתיב את התגובה הנדרשת או להפעיל סנקציות עולמיות.
ראה ערך אמנת הבריאות של ה who- אירגון אנטישמי שלא נבחר בידי אף אחד, מלבד פוליטיקה.