מידע מחברות

"דוקטור, הנזלת האלרגית לא עוברת"

לתלונה השכיחה שנשמעת תדיר בקליניקה, יש עכשיו טיפול עם מנגנון פעולה שונה ממה שהכרנו: תרופה עם פעולה כפולה – שמטפלת גם בתסמיני השלב המוקדם של הנזלת האלרגית ובנוסף גם בתסמינים הדלקתיים המופיעים בשלב המאוחר יותר. וזה לא היתרון היחיד שלה

מאת ד"ר יורם פייטלסון, מומחה באלרגיה ואימונולוגיה קלינית, מומחה ברפואת ילדים

אנטי-היסטמינים וסטרואידים הן תרופות ותיקות ומקובלות לנזלת אלרגית (Prevalence: 10%-30%) – אך לפעמים התגובה אליהן תת-מיטבית והמטופלים חוזרים לקליניקה עם אף דולף וגרון ניחר ומתלוננים שהטיפול אינו עובד כראוי.

"טסלין" (Tesalin) היא מיצוי של שורש Petasites hybridus, שזמין כתרופת מרשם בכל הקופות ועובדת במנגנון ייחודי כפול – הפועל הן בשלב המוקדם (הופעת הנזלת האלרגית) והן בשלב המאוחר (התפתחות הגודש באף).

מנגנון הפעולה הכפול של התרופה מאפשר "להרוג שתי ציפורים במכה" – גם לתת מענה יעיל לשלב האלרגי הראשוני (הכולל עיניים אדומות, אף נוזל וגרד בלוע) וגם, במקביל, לתת מענה פרמקולוגי יעיל לשלב המאוחר (אף סתום ותחושות של עייפות וחולי).

מנגנון הפעולה של טסלין מבוסס בעיקר על הפחתת מתווכים דלקתיים של נוזל האף, ובעקבות כך הפחתת תגובה אלרגית מוקדמת ומאוחרת (נזלת אלרגית).

טסלין מעכב את שחרור האפננים (מודולטורים) הדלקתיים, בהם היסטמינים, לויקוטריאנים (שנמצאו פוטנטים פי 10 מהיסטמינים לגודש באף) וגורמים כימו-טקטיים אחרים.

בשלב המוקדם של הנזלת האלרגית, טסלין מפחית את פעילות תאי המאסט – וכך מונע את שחרור המתווכים הדלקתיים כגון היסטמינים. כתוצאה מכך ישנה הפחתה בנזלת אלרגית, התעטשויות וגרד.

בשלב המאוחר של הנזלת האלרגית, טסלין חוסם את הסינתזה של לויקוטריאנים (המשתחררים על פי רוב על ידי תאי המאסט) ומעודד ייצור פרוסטגלנדינים המפחיתים את הדלקת. בעקבות כך מופחת הגודש באף.

פרט למנגנון הכפול, כדאי לדעת ש"טסלין" מתאים כטיפול מונותרפי; והן כטיפול משולב ביחד עם סטרואידים / אנטי-היסטמינים / סטרואידים ואנטי היסטימינים גם יחד, כמתואר בטבלה:

טסלין מאושר לטיפול מגיל 12 ומעלה. יש ליטול 2-3 טבליות ביום, בהתאם לחומרת התסמינים. הוא כלול בביטוחים המשלימים (שב"נים) של כל קופות החולים. ניתן להשיג בבתי המרקחת של הקופות, ברשתות הפארם ובבתי המרקחת הפרטיים.

Ref:

Richard D deShazo, MD, Stephen F Kemp, MD. Allergic rhinitis: Clinical manifestations, epidemiology, and diagnosis. Apr 26, 2022 UpToDate
Richard D deShazo, MD, Stephen F Kemp, MD. Pharmacotherapy of allergic rhinitis. Aug 17, 2022 UpToDate 
Blosa M, Uricher J, Nebel S, Zahner C, Butterweck V, Drewe J. Treatment of Early Allergic and Late Inflammatory Symptoms of Allergic Rhinitis with Petasites hybridus Leaf Extract (Ze 339): Results of a Noninterventional Observational Study in Switzerland. Pharmaceuticals (Basel). 2021 Feb 24;14(3):180. doi: 10.3390/ph14030180. PMID: 33668395; PMCID: PMC7996175. 

 

נושאים קשורים:  מידע מחברות,  טסלין,  אלרגיה,  נזלת אלרגית