מחקרים

האם ניתן להשתמש במבדק חלבונים לזיהוי מוקדם של סרטן שד?

נמצא כי מבדק חלבונים, המבוסס על שלושה חלבונים, מדוייק ב-70.6% לזיהוי מוקדם של סרטן שד בנשים עם נגע חשוד בשד, ללא תלות במאפיינים דמוגרפיים וקלינופתולוגיים או בתחלואה נלווית

סריקת חלבונים, בינה מלאכותית. אילוסטרציה

בדיקות סקר בעזרת ממוגרפיה הוכחה כיעילה בזיהוי סרטן שד בשלבים המוקדמים של המחלה, ובכך בהפחתת תמותה עקב סרטן שד. עם זאת, לממוגרפיה יש דיוק נמוך בבדיקה של נשים צעירות או נשים עם צפיפות שד גבוהה. כלים אבחוניים מבוססים בדיקות דם עלולים להתגבר על מגבלות אלו של בדיקת הממוגרפיה. במחקר זה החוקרים בחנו את היכולת האבחונית של בדיקת חתימה חלבונית המבוססת על שלושה חלבונים, במטופלות עם נגע חשוד בשד.

במחקר תצפיתי פרוספקטיבי זה נכללו מספר רב של מרכזים. דם וסרום נלקחו מנשים עם נגעים חשודים לממאירות בשד ונבדקו לחתימה חלבונית של שלושה חלבונים, טרם בוצעה הביופסיה. בנוסף לכך, נאספו דגימות דם מנשים שעברו בדיקות ממוגרפיה שליליות או עם ממצאים שפירים.

עבור 642 הנבדקות שהשתתפו במחקר נמצא כי בדיקת חתימות של שלושה חלבונים הדגימה רגישות של 74.4%, סגוליות של 66.9% ודיוק כולל של 70.6%, עם Concordance Index של 0.698 (רווח בר-סמך של 95%, 0.656-0.739). היעילות האבחונית לא הושפעה ממאפיינים דמוגרפיים, קלינופתולוגיים או תחלואה נלווית של הנבדקות.

מסקנת החוקרים הייתה כי בדיקת חתימה חלבונית של שלושה חלבונים לצורך זיהוי של סרטן שד הדגימה דיוק של 70.6%. על מנת לבחון את הערך של סמנים ביולוגיים בדם לזיהוי מוקדם של סרטן שד, יש לבחון עוד את מבדק החלבונים הזה במחקרים גדולים מבוססי אוכולוסין.

מקור:

Lee, ES., Kim, Y., Shin, HC. et al. Diagnostic accuracy of a three-protein signature in women with suspicious breast lesions: a multicenter prospective trial. Breast Cancer Res 25, 20 (2023). https://doi.org/10.1186/s13058-023-01616-5

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן השד,  סמן ביולוגי,  בדיקות חלבונים,  בדיקות סקר,  ממוגרפיה,  אבחנה מוקדמת
תגובות