חדשות

לראשונה בצפון: השתלת קוצב וגאלי נגד דיכאון

הטיפול מיועד לחולים פסיכיאטרים קשים העמידים לטיפולים תרופתיים | הנוירוכירורג ד"ר ליאור לב-טוב, שביצע את ההשתלה ברמב"ם: "הטיפול מאפשר השפעה גוברת ומתמשכת לאורך זמן"

ד"ר ליאור לב-טוב, רופא בכיר במחלקה לנוירוכירורגיה ברמב"ם. "בעוד עשור, המחלקות הפסיכיאטריות תהיינה שונות לחלוטין ממה שאנחנו מכירים, כך גם פרופיל וסל הטיפולים צפוי להשתנות". צילום: דוברות המרכז הרפואי

לראשונה בקריה הרפואית רמב"ם בוצע ניתוח להשתלת קוצב וגאלי – VNS Vagus Nerve - Stimulation – טיפול באמצעות גרייה לעצב התועה (ואגוס) השמאלי באזור הצוואר.

עצב הואגוס הוא אחת מדרכי התקשורת העיקריות בין הגוף למוח ובאמצעות יצירת פולסים חשמליים המשודרים מהקוצב היישר אל העצב על ידי אלקטרודות זעירות, ישנה השראה של פעילות חשמלית, דבר היוצר שינויים בקישוריות בין אזורים שונים ומסייע בהפחתה משמעותית של תסמיני הדיכאון. VNS מקובל מאוד כטיפול למי שסובל מאפילפסיה עמידה.

מי שביצע את הפעולה הוא ד"ר ליאור לב-טוב, רופא בכיר במחלקה לנוירוכירורגיה, אשר חזר לאחרונה משלוש שנות התמחות קלינית ומחקרית בסטנפורד, ארה"ב, כשבאמתחתו ניסיון שצבר בתחום עם הכלים החדשניים השאולים בחלקם מעולם האפילפסיה.

עם ההבנה המחקרית הזו, הגיע ד"ר לב-טוב אל שולחן הניתוחים לאחרונה, שם הוא השתיל קוצב מתקדם וחדשני מסוג VNS במטופלת שזה תקופה ארוכה לא הגיבה לקווי טיפול הפסיכיאטריים המקובלים ונאלצה להתמודד עם תסמיני דיכאון קשים ומורכבים עבורה, וזאת לאחר מספר נסיונות אובדניים.

"מדובר בטיפול חדשני, יעיל עם פרופיל בטיחותי גבוה ומוכר בעולם המערבי, שביצענו אותו לראשונה ברמב"ם", אומר ד"ר לב-טוב. "הטיפול מאפשר לנו להחזיר את השליטה של המטופלת על חייה, לצד שיפור באיכות החיים עם פרופיל שיקומי ברור. חשוב להבין שסוג הטיפול הזה מאפשר השפעה גוברת ומתמשכת לאורך זמן. על אף שהתוצאות אינן מיידיות, הסבל איתו המטופלת התמודדה עד היום בלית ברירה יורד באופן משמעותי ומחזיר לה את איכות חייה באופן הדרגתי".

לדבריו, "יש דרכי טיפול רבות על מנת להתמודד עם תסמיני דיכאון בקרב מטופלים, אבל כ-30% מהמטופלים הללו סובלים מעמידות לתרופות וטיפולים פסיכולוגיים, ונאלצים להתמודד עם קווי טיפול נוספים כגון טיפול בנזעי חשמל, שדות מגנטים, שימוש בחומרים פסיכודליים וגישות נוספות מקובלות על פי הספרות הרפואית הרווחת.

"הניתוח הזה הוא יריית הפתיחה של המרכז לטיפולי נוירומודולציה מתקדמים בחולים פסיכאטרים. הרעיון הוא להשתמש בטכנולוגיות פורצות דרך כדי לטפל בחולים פסיכיאטרים קשים העמידים לטיפולים תרופתיים".

ד"ר לב-טוב סבור כי "בעוד עשור המחלקות הפסיכיאטריות תהיינה שונות לחלוטין ממה שאנחנו מכירים, כך גם פרופיל וסל הטיפולים צפוי להשתנות. אנחנו נראה יותר טיפולים שמתמקדים בפתופיזיולוגיה, כלומר במנגנוני המחלה הבסיסיים במוח, ועל ידי התערבות עם טכנולוגיות מתקדמות נוכל לטפל במעגלים החולים במוח באופן ממוקד ולפתור סימפטומים שלא היה להם מענה עד היום כמו דיכאון, סכיזופרניה, פוסט טראומה והפרעות טורדניות כפיוניות, וכל זאת תוך צמצום למינימום תופעות לוואי".

נושאים קשורים:  השתלת קוצב וגאלי,  דיכאון,  רמב"ם,  ד"ר ליאור לב-טוב,  חדשות
תגובות

מדהים! ממש בשורה! מעורר תקווה בחולי דכאון העמידים לטיפול תרופתי, שנשאבים לפסימיות.

14.03.2023, 14:09

מרשים ביותר כל הכבוד