חדשות

Science: תוצאות מצוינות לחיסון נסיוני ל-HIV

97% ממשתתפי הניסוי פיתחו "סופר-נוגדנים" לנגיף האיידס בעקבות קבלת החיסון ולא נרשמו תופעות לוואי חמורות | התוצאות מבססות הוכחה ליעילות בוסטרים בהתנעת תגובות חיסוניות ל-HIV

חיסון נגד HIV. אילוסטרציה

חיסון נסיוני נגד HIV גרם ליצירת נוגדנים רחבי טווח (broadly neutralizing antibody precursors) בקרב קבוצה קטנה של מתנדבים בשלב 1 של מחקר קליני. הממצאים מצביעים על כך שמתן שתי מנות של החיסון, בהפרש של שמונה שבועות, יכול לעורר תגובות חיסוניות נגד נגיף האיידס.

תוצאות הניסוי הקליני, שפורסמו ביום האיידס העולמי בכתב העת Science, מבססות "הוכחה קלינית לקונספט התומך בפיתוח בוסטרים להתנעת תגובות חיסוניות נגד זיהום ב-HIV".

לחיסון, eOD-GT8 60mer, היה "פרופיל בטיחות חיובי" והוא הצליח לגרום להופעת נוגדנים בקרב 97% מקבוצת הניסוי - כולם פרט לאחד. כך על פי החוקרים המובילים את המחקר ממכון Scripps Research, מרכז הסרטן פרד האצ'ינסון, המכונים הלאומיים לבריאות ומוסדות אחרים בארה"ב הברית ובשוודיה.

במסגרת הניסוי נבדקו 48 אנשים בריאים, בגילי 18-50, חלקם קיבלו חיסונים במינונים שונים ואחרים היו חלק מקבוצת הביקורת וניתן להם חיסון פלצבו. החוקרים לא מצאו תופעות לוואי חמורות בקרב המשתתפים, ואף אחד מהם לא נדבק באיידס במהלך המחקר.

נוגדנים רחבי טווח ידועים כמנטרלים גרסאות גנטיות רבות של HIV, אך עד היום קשה היה לעורר אותם באמצעות חיסון. "ללמוד כיצד לגרום לנוגדנים רחבי טווח לפעול נגד פתוגנים בעלי מגוון אנטיגני גבוה, כמו HIV, שפעת, וירוס הפטיטיס C או משפחת נגיפי הבטא-קורונה, הוא אתגר גדול לתכנון חיסונים רציונלי", כתבו החוקרים.

"מה שמייחד את התרכובת הזו לחיסון מפני HIV הוא יכולתה לכוון את הגוף לייצר נוגדנים מנטרלים באופן נרחב ולעשות זאת בצורה ישירה", אמר ל-CNN ד"ר טימותי שאקר, סגן דיקן בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת מינסוטה. "עיצבנו וניסינו חיסונים ל-HIV בעבר, אבל הם לא גרמו לפיתוח נרחב של נוגדנים. עכשיו אפשר לקרוא לזה 'סופר נוגדנים' - הנוגדנים שמנטרלים את הנגיף באופן רחב יותר ומנטרלים אותו בצורה יעילה יותר. זה צעד חשוב קדימה".

לפי נתוני יוזמת חיסון האיידס הבינלאומית, בשנה החולפת נרשמו בעולם 38 מיליון בני אדם שחיים עם איידס. במקביל, נערכו בשנת 2021 יותר מ-20 ניסויים קליניים בניסיון למצוא חיסון למחלה.

עם זאת יש לציין כי הניסוי נמצא בשלבים מוקדמים והחיסון דורש אישורים רבים כדי לצאת לשוק. "השקעה במחקר הזה חשובה לא רק עבור פיתוח חיסון ל-HIV - אם האסטרטגיה הזו עובדת, ניתן להשתמש בה גם בחיסונים אחרים", הדגיש קרלוס דל ריו מהמרכז לחקר איידס באוניברסיטת אמורי שבג'ורג'יה.

נושאים קשורים:  חיסונים,  HIV,  חדשות,  מחקרים
תגובות