חדשות

במשרד הבריאות מאיצים בצוותים הרפואיים להתחסן לשפעת

רק 34% מעובדי מערכת הבריאות התחסנו אשתקד | פרופ' שאול דולברג, מנהל האגף להבטחת איכות במשרד הבריאות, בפנייה אישית לצוותים: לכו להתחסן – "מדובר בהתחייבות מוסרית של כל עובד כלפי המטופלים"

חיסון צוותים רפואיים. צילום ארכיון: יונתן סינדל/ פלאש 90

רק 34% מהצוותים הרפואיים במערכת הבריאות התחסנו נגד שפעת בחורף שעבר - בכ־50% פחות בהשוואה לעונת החורף של 2020/21. במשרד הבריאות הובע חשש שגם לקראת עונת השפעת הקרובה שיעור המתחסנים מקרב הצוותים הרפואיים יהיה אף נמוך יותר.

לפי דיווח של נינה פוקס ב-ynet, נתונים אלה עלו ממכתב ששיגר פרופ' שאול דולברג, מנהל האגף להבטחת איכות במשרד הבריאות, אל הצוותים הרפואיים. הוא ציין כי מדובר ב"שפל". עם זאת אמר פרופ' דולברג: "נכון ששיעורי ההתחסנות בקרב צוותים רפואיים הם גבוהים פי שניים עד שלושה ביחס לאוכלוסיה הכללית, אבל אנו שואפים ליותר. עובדי מערכת הבריאות מטפלים בחולים ובמטופלים פגיעים, וכדי להגן על אלה יש צורך בשיעורי חסינות גבוהים".

על פי הערכות ה-WHO, השנה צפויה עונת שפעת קשה מאוד וגם לכך התייחס פרופ' דולברג: "תחלואת השפעת בעונת החורף הקרובה צפויה להיות קשה יותר מאשר בעונת חורף ממוצעת – זאת לפי מידע על תחלואת השפעת בחורף בחצי הכדור הדרומי שהיתה קשה מהממוצע. בישראל, עונת 2020/21 היתה ללא שפעת כלל, ועונת 2021/22 היתה קצרה בגלל הופעת גל האומיקרון. לכן יש עתה באוכלוסייה חסינות עדר מועטה יחסית נגד זני השפעת השונים. חיסון נגד שפעת הוא ההגנה הטובה ביותר מפני המחלה וסיבוכיה ומפני הדבקה של מטופלים".

פרופ' דולברג סיים את מכתבו בפנייה אישית לצוותים הרפואיים לקראת החורף: "מדובר בהיבט של בטיחות המטופל הכרוך בהתחייבות מוסרית של כל עובד בריאות כלפיו. מטופל שנדבק בשפעת מאיש צוות, עוד בשלב שאיננו יודע שהוא חולה, יכול לחלות במחלה קשה ואף למות. בכך שעובדי בריאות אינם מתחסנים הם מזינים פחדים מחיסונים, מחזקים תחושות שנוגדות התחסנות ומשמשים דוגמה רעה לציבור כולו".

עוד דווח כי בארה"ב אימץ ה-CDC המלצה של הוועדה המייעצת לנוהלי חיסונים (ACIP), לפיה החל מעונת החורף הקרובה יש להעדיף שימוש בחיסוני שפעת בעלי מינון מוגבר למבוגרים בני 65 ומעלה. זאת, כדי להקטין סיכוי לתחלואה קשה ותמותה משפעת. אלא שקופות החולים בישראל רכשו לקראת עונת החורף הקרובה רק כ־30 אלף מנות מהחיסון "פלוזון", על אף שבכל שנה מתחסנים כ־600 אלף מבוגרים בקבוצת הגיל הזו. החיסון יעיל נגד ארבעה זנים נגיף השפעת ועל פי מחקרים שפורסמו בעולם הפחית את שיעור תחלואת השפעת ב-24% בהשוואה לחיסון הסטנדרטי.

נושאים קשורים:  חיסונים,  חיסון לשפעת,  חדשות,  צוותים רפואיים,  פרופסור שאול דולברג
תגובות
אנונימי/ת
13.10.2022, 21:27

הדרך הטובה ביותר להאיץ צוותים רפואיים להתחסן היא ליצור חיסון יעיל. במקרה כזה הם ישמחו מאוד להתחסן

אנונימי/ת
17.10.2022, 08:59

הייתי הולכת להתחסן אם לא הייתי כלכך רוצה לחלות, אני כלכך צריכה חופש, מעדיפה להיות חולה קצת בבית כי אין ממש אפשרות לקחת חופש (מתמחה)