יום המודעות הבינלאומי להשמנה

מסקנות מחקר ה-ACTION IO לטיפול בהשמנת יתר

מחקר שאלונים בינלאומי גדול מסוגו שבחן את הגישות, התפיסות והחסמים לאבחון וטיפול אפקטיבי בהשמנת יתר, מצא: הרופאים המטפלים ממעטים לנהל שיחות בנושא השמנה עם מטופלים הסובלים מעודף משקל

05.03.2020, 08:45
השמנת יתר (צילום: אילוסטרציה)

השמנת יתר נחשבת למחלה כרונית הדורשת ניהול ארוך טווח וקשורה ביותר מ-195 סיבוכים רפואיים. השמנת יתר מושפעת מגורמים פיזיולוגיים, פסיכולוגיים, גנטיים, סביבתיים וסוציו-אקונומיים.

מחקר ה-ACTION IOי(Awareness, Care, and Treatment In Obesity MaNagement - an International Observation) הינו מחקר בינלאומי גדול אשר בחן חסמים לניהול האבחון והטיפול של השמנת יתר מהפרספקטיבה של אנשים עם השמנה ומטפלים (Health Care providers). במחקר השתתפו 2,785 מטפלים ו-14,502 אנשים עם השמנת יתר.

במסגרת תכנית ה-ACTION נמצא כי בעוד ש-68% מהאנשים עם השמנה מחשיבים אותה למחלה, 81% מכלל הסובלים מהשמנת יתר סבורים שירידה במשקל היא באחריותם בלבד. 82% מהם סבורים כי להשמנת יתר יש השפעה משמעותית על בריאותם. עם זאת, יעברו 6 שנים בממוצע ממועד בו אנשים עם השמנה מתחילים להתמודד עם השמנת יתר ועד שינהלו שיחה ראשונה בנושא עם גורם רפואי כלשהו.

68% מהאנשים עם השמנת יתר היו רוצים שהרופא המטפל שלהם יזום איתם שיחה בנושא ורק 3% דיווחו כי חשו פגועים כאשר הרופא יזם שיחה בנושא השמנה.

71% מהרופאים המטפלים אינם יוזמים שיחות בנוגע לירידה במשקל מאחר שהם סבורים כי המטופלים אינם מעוניינים לרדת במשקל או חסרי מוטיבציה, אך בפועל, רק 7% מהאנשים עם השמנה דיווחו כי אינם מעוניינים לרדת במשקל או חסרי מוטיבציה.  מתוך כלל האנשים עם השמנת יתר, רק 36% מאובחנים ורק 21% מקיימים פגישת מעקב עם הרופא המטפל בנוגע להשמנת היתר.

מסקנת המחקר היתה כי רופאים מטפלים ממעטים לדון בהשמנת יתר עם מטופלים הזקוקים לכך וכתוצאה מכך רק מיעוט מטופלים מאובחנים עם השמנת יתר ומקבלים טיפול בהתאם.

מקור:

Gaps to bridge: Misalignment between perception, reality and actions in obesity. Diabetes Obes Metab. 2019;1–11.

נושאים קשורים:  השמנת יתר,  תת-אבחון,  טיפול,  שיח,  יום המודעות הבינלאומי להשמנה,  מחקרים