גירוי מגנטי תת גולגולתי

נוירו-מודולציה חשמלית ומגנטית (TES ו-TMS) ברפואת התמכרויות

מאמר קונצנזוס על מצבו הנוכחי של המדע בתחום והדרך קדימה

טיפול בנזעי חשמל. אילוסטרציה

ישנו עניין הולך וגובר בגירוי מוחי לא פולשני (NIBS) כאופציית טיפול חדשנית בהפרעות שימוש בחומרים (SUDs). המומנטום האחרון בתחום נובע מממצאים בחקר מדעי המוח הפרה-קליני הממחיש קשרים בין מעגלים עצביים והתנהגויות של צריכת חומרים, כמו גם אישור ה- FDA לאחרונה למתן טיפולי NIBS להפרעות בבריאות הנפש החולקות את נוירופסיכופתולוגיה זהה עם SUDs. כמו בכל תחום המתהווה, ההתלהבות חייבת לעבור מיתון מסוים על ידי תבונה וידע ויש ליישם בזהירות שיעורים שנלמדו מהטיפולים על פרוטוקולים טיפוליים עתידיים.

לאור מצב זה פורסמה החודש עבודת קונצנזוס של אנסמבל מומחים בינלאומי, שכלל אף שני נציגים ישראלים מאוניברסיטאות בן גוריון (פרופ' אברהם צנגן) ואוניברסיטת תל אביב (פרופ' פנחס דנון), המספק סקירה עדכנית של המצב של טכנולוגיות גירוי חשמלי (TES) ומגנטי (TMS) תת גולגולתי המיושמים ב-SUDs.

עבודת קונצנזוס זו מספקת סקירה ספרותית שיטתית על נתונים שפורסמו, תוך הדגשת ההטרוגניות של השיטות ומדדי התוצאה ותוך הצעת אסטרטגיות שיעזרו לגשר על פערי הידע. מטרת מאמץ זה היא לספק לקהילה הנחיות לשיטות עבודה מומלצות במחקר TES / TMS SUD.

אנסמבל המומחים מדגיש כי תקוותם במסמך זה היא להאיץ את המהירות בה הקהילה המדעית רפואית מתרגמת את הממצאים במדעי המוח הבסיסיים לכלי נוירו-מודולציה מתקדמים לטיפול קליני ברפואת התמכרות.

מקור:

Ekhtiari, Hamed, Hosna Tavakoli, Giovanni Addolorato, Chris Baeken, Antonello Bonci, Salvatore Campanella, Luis Castelo-Branco et al. "Transcranial Electrical and Magnetic Stimulation (tES and TMS) for Addiction Medicine: A consensus paper on the present state of the science and the road ahead." Neuroscience & Biobehavioral Reviews (2019). 

נושאים קשורים:  גירוי מגנטי תת גולגולתי,  Tms,  גירוי חשמלי מוחי,  מחקרים,  התמכרות
תגובות