לוקמיה לימפובלסטית חריפה

טיפול ב-ALL חיובי ל-BCR-ABL באמצעות תרופות המובילות לאפופטוזיס מיטוכונדריאלי

החוקרים הציגו ממצאים ממודלים פרה-קליניים המדגימים את היעילות של טיפול משולב הכולל BH3-מימטי, דקסמטזון ומעכבי טירוזין קינאז לטיפול במבוגרים עם ALL חיובי ל-BCR-ABL

17.07.2019, 16:57
לוקמיה (צילום: אילוסטרציה)

לוקמיה לימפובלסטית חריפה (ALL – Acute lymphoblastic leukemia) עם BCR-ABL+ אצל מבוגרים היא מחלה עם פרוגנוזה ירודה והטיפול המרפא הטוב ביותר הקיים הוא השתלת תאי גזע אלוגנית (SCTי- stem cell transplantation), אשר מתאים למטופלים מסוימים.

מטרת המחקר הייתה לאפיין את הפוטנציאל המרפא של BH3-מימטי בבני משפחה עם BCL2 מיטוכונדריאלי תוך שימוש בגישה טיפולית משולבת הכוללת דקסמטזון ומעכבי טירוזין קינאז המכוונים
ל-BCR-ABL.

במקרים של ALL עם BCR-ABL חיובי, ה-BH3-מימטי פועל באמצעות חלוקה מחדש של המשפעל המיטוכונדריאלי BIM, מרכיב הכרחי לצורך הפעילות הציטוטוקסית של BH3-מימטי, ABT-199, ספציפי ל-BCL2, מעכבי טירוזין קינאז (TKIs – Tyrosine kinase inhibitors) ודקסמטזון.

הביטוי של BIM מוגבר ע"י דקסמטזון ו-TKIs ושניהם בעלי פעילות סינרגיסטית עם ABT-199 לטיפול ב-ALL חיובי ל-BCR-ABL. השילוב המשולש, הכולל ABT-199, דקסמטזון ו-TKIs, האט בצורה יעילה את התקדמות הלוקמיה גם בדגימות של רקמות וגם במודלים מסוג primary cell xenotransplantation. כמו כן, חשוב לציין כי השימוש בשילוב תרופות שכלל Dasatinib הוביל להישרדות ללא טיפול וללא לוקמיה לטווח ארוך במודל של עכברים עם BCR-ABL +.

החוקרים הסיקו כי ניתן לנבא את התגובה של מטופל ל-BH3-מימטי במסגרת קלינית רלוונטית. המידע שהציגו החוקרים מדגים טיפול מרפא מכוון וטיפול תרופתי שלא כולל כימותרפיה לטיפול ב-ALL חיובי ל-BCR-ABL במודלים פרה-קליניים. כעת, צריך לבצע הערכה קלינית של הטיפול, בייחוד עבור מטופלים שלא מתאימים ל-SCT אלוגני.

מקור: 

Scherr, M. et al. (2019) Leukemia 33.

נושאים קשורים:  לוקמיה לימפובלסטית חריפה,  BCR-ABL,  מעכבי טירוזין קינאז,  BH3-מימטי,  דקסמתזון,  מחקרים
תגובות