אסטרוציטים

ביטוי של CD1d על ידי אסטרוציטים נמצא במתאם עם פעילות יחסית בנגעים של טרשת נפוצה

חוקרים טוענים כי לתהליך אוטואימוני מוכוון ליפידים ישנו תפקיד בפתוגנזה של טרשת נפוצה

20.06.2019, 17:30
מוח (אילוסטרציה)
מוח (אילוסטרציה)

משפחת החלבונים 1CD מציגים אנטיגנים ליפידיים למערכת החיסון. CD1d נצפה במערכת העצבים המרכזית של חולי טרשת נפוצה, אך טרם בוצעו מחקרים שאפיינו באופן כמותי את ביטוי זה וקישרו אותו לפעילות דלקתית הפוגעת במלנין, בפלאקים של טרשת נפוצה.

במחקר זה, החוקרים הציבו לעצמם כמטרה למקם ולכמת את הנוכחות של ביטוי CD1d על ידי אסטרוציטים, בנגעים ברקמת מוח של חולי טרשת נפוצה.

החוקרים בחנו במסגרת המחקר רקמות מוח מקובעות בפורמלין ומושקעות בפרפין של חולי טרשת נפוצה ונבדקי בקרה. הנגעים סווגו כפעילים, פעילים באופן כרוני או שקטים באופן כרוני. באמצעות אימונו-פלורסנציה, הצפיפות של תאים חיוביים ל-CD1d נקבעה בנגעים פעילים, ובגבולות ובמרכז של נגעים פעילים באופן כרוני. אחוז התאים שהיו חיוביים ל-CD1d, החיוביים בנוסף גם ל-GFAP, נקבע בכל אחד מהאזורים הנ"ל. האימונו-ריאקטיביות של CD1d הייתה גבוהה באופן משמעותי בחולי טרשת נפוצה, בהשוואה לרקמה בריאה, שכיחה יותר באזורים עם דה-מיאלניזציה פעילה, וחפפה עם אסטרוציטים חיוביים ל-GFAP.

החוקרים הגיעו למסקנה כי ישנה עלייה באימונו-ריאקטיביות של CD1d במערכת העצבים המרכזית של חולי טרשת נפוצה, כאשר הרמה הגבוהה ביותר היא באזורים של דה-מיאלניזציה וממוקמת לאסטרוציטים חיוביים הל-GFAP. עובדה זו מהווה לטענת החוקרים תמיכה להיפותזה שתהליך אוטואימוני מוכוון ליפידים תורם לפתוגנזה של טרשת נפוצה.

מקור: 

Muir, F. G. W. et al. (2019). Brain Pathology. https://doi.org/10.1111/bpa.12733

נושאים קשורים:  אסטרוציטים,  טרשת נפוצה,  הצגת אנטיגנים,  דה-מיאלניזציה,  מערכת עצבים מרכזית,  ליפידים,  CD1d,  מחקרים
תגובות