חדשות

מנהל "פדה-פוריה": "לנפגעי שבץ מוחי מהגליל ומרמת הגולן אין מענה"

ד"ר ארז און התריע על הפערים שבין מרכז הארץ לפריפריה בכל הנוגע לשבץ מוחי: "זה לא שוויון, זו לא זמינות. המוח של מטופלים נפגע באופן בלתי הפיך"

ד"ר ארז און, מנהל המרכז הרפואי פדה-פוריה. "בצפון הארץ תוחלת החיים נמוכה יותר בהשוואה למרכז" (צילום: יח"צ)

נפגעי שבץ מוחי שמגיעים למרכז הרפואי פדה-פוריה ליד טבריה, וזקוקים לצנתור מוחי, מאבדים זמן יקר עד אשר מועברים  לבית חולים בחיפה או בנהריה. לתושבי הגליל המזרחי ורמת הגולן, אין מענה בנושא קריטי זה. כך אמר בשבוע שעבר ד"ר ארז און, מנהל המרכז הרפואי פדה-פוריה, בכנס שהתמקד בפערים שבין מרכז הארץ לפריפריה בכל הנוגע לשבץ מוחי. הוא הציג הצעה להקים שירות אנדו-וסקולרי בבית החולים כדי לתת מענה טוב יותר לנפגעי שבץ מוחי בצפון הארץ.

בישראל, כ-18,000 מקרים חדשים של שבץ מוחי מדי שנה אבל רק כ-40% מהם מגיעים בחלון הזמן המתאים לטיפולים מתקדמים מונעי נכות. אלפי חולים אינם מגיעים לבית חולים בחלון הזמן הנדרש.

ד"ר און הדגיש ש"המחיר עבור הנפגעים תושבי האזור כבד ועלול להיות ההבדל שבין אורח חיים עצמאי לבין נכות ולא אחת ההבדל בין חיים ומוות. אנחנו נאלצים כיום להעביר מטופלים לבתי חולים אחרים. אומרים לנו שיש מספיק מרכזים לטיפול אנדו-וסקולרי בישראל אלא שיש מספיק כאלה במרכז הארץ. בגוש דן בלבד יש ארבעה בתי חולים, בירושלים - שניים. בכל השטח הגאוגרפי הנרחב של צפון הארץ יש רק שתי יחידות, בבתי חולים בחיפה ובנהריה. משמע, לתושבי הגליל המזרחי ורמת הגולן, אין מענה.

"נפגע שבץ מוחי מאזורים אלה יכול להגיע אלינו לטיפול דחוף אחרי שעה שהוא מיטלטל בדרכים ואז אנחנו צריכים להעביר אותו לבית חולים אחר. זו המציאות שלנו ושל תושבי האזור. זה לא שוויון, זו לא זמינות. מטופלים נפגעים. המוח שלהם נפגע באופן בלתי הפיך...".

ד"ר און הוסיף: "אנחנו יכולים להקים בבית החולים שירות לנושא הזה ולשמור על איכות ומקצועיות בשיתוף פעולה עם מרכזים רפואיים גדולים. הוכחנו שאנחנו יודעים לעשות זאת. רק תנו לנו לעשות את מה שנדרש".

בכנס דיברו עוד ד"ר מאיר רוח, עוזר רפואי למנהל המרכז הרפואי פוריה וד"ר בת שבע צדוק, סגנית מנהל המלר"ד.

נושאים קשורים:  שבץ מוחי,  צנתור מוח,  בתי חולים בפריפריה,  פערים בבריאות,  ד"ר ארז און,  המרכז הרפואי "ברוך פדה" בפוריה
תגובות
14.11.2018, 20:37

משרד הבריאות החליט לא להחליט בנתיים. ממש כפי שלקח הרבה זמן מרגע שפורסמו הנחיות ה-aha בשנת 2000 למתן טיפול טרומבוליטי בשבץ מוחין ויד שהחלו לעשות זאת בצורה רוטינית בארץ (לקח 3-7 שנים). משרד הבריאות כרגולטור חייב להגדיר סטנדרט הכולל תקנון יחידות, פריסתן וכוננותן ברמה הארצית.