חדשות

סקר האיגוד הקרדיולוגי: שיעור התמותה אחרי התקפי לב בישראל ממשיך לרדת

לפי תוצאות הסקר הדו-שנתי של איגוד הקרדיולוגים בישראל, שיעור התמותה מאוטם שריר הלב כחודש שלאחר האירוע ירד מ-9% בשנת 2000 ל-2.9% בשנה שעברה; עם זאת, שיעור התמותה בפרק זמן זה של נשים שעברו אירוע לב (5.2%) גבוה פי שניים מזה של גברים (2.3%)

אירועי לב, בדיקת אק"ג (צילום: אילוסטרציה)

סקר שביצע האיגוד הקרדיולוגי בישראל מצא כי ישנה ירידה משמעותית בתמותה מהתקפי לב בשני העשורים האחרונים, בזכות שיפור באורח החיים, טיפול התרופתי וצנתורים מהירים. הסקר מתבצע מדי שנתיים, ועל תוצאותיו דיווח אתמול (ד') אתר Ynet.

ממצאי הסקר מבוססים על נתונים שנאספו באמצעות שאלונים מ-15 אלף מטופלים שהתקבלו עם תסמיני התקף לב ב-25 יחידות טיפול נמרץ בארץ, מתחנות הטיפול שעברו וממעקב אחר המטופלים במשך שנה לאחר האירוע הלבבי.

בדיווח נמסר, כי מהשוואת הממצאים עולה כי בין השנים 2000 ל-2016, שיעור התמותה מאוטם שריר הלב בחודש שלאחר האירוע ירד בישראל מכ-9% מסך הלוקים בהתקף לב ב-2000, ל-2.9% בלבד ב-2016.

נשיא האיגוד הקרדיולוגי, פרופ' מיכאל גלקסון, מעריך כי בעשור הקרוב ניתן יהיה להוריד את שיעור התמותה ממחלות לב בכ-50% נוספים

עם זאת, עדיין קיים פער של יותר מפי שניים בשיעור התמותה של נשים ב-30 הימים שלאחר האירוע (5.2%) לעומת תמותת הגברים באותה התקופה (2.3%). לפי הדיווח, הפער מוסבר בין השאר בגיל המבוגר יותר של נשים בעת התרחשות האירוע הלבבי, מה שחושף אותן למחלות רקע נוספות.

בנוסף, ממצאים מסקרים קודמים הראו, כי תסמיני התקף הלב אצל נשים נחשבים פחות "אופייניים", וביחד עם מודעות נמוכה, הנטייה של נשים היא להגיע לאבחון מאוחר יותר יחסית לגברים.

נשיא האיגוד הקרדיולוגי, פרופ' מיכאל גלקסון, מעריך כי בעשור הקרוב ניתן יהיה להוריד את שיעור התמותה ממחלות לב בכ-50% נוספים, תודות "לשינוי חיובי באורח החיים וטיפול תרופתי יעיל בגורמי הסיכון כמו סוכרת, יתר לחץ דם ויתר שומנים בדם".

אתר Ynet גם דיווח, כי לפי הסקר כ-10 אלפים ישראלים לוקים מדי שנה בהתקף לב ומגיעים לבתי החולים; כ-3,000 נפטרים כתוצאה מהתקפי לב בבית, לפני שהצליחו להגיע לבית חולים. רק 60% מהחולים עם התקפי לב מגיעים למיון בתוך פחות מ-6 שעות מתחילת כאבים בחזה - שהוא הזמן שבו ניתן לפתוח את העורק החסום על ידי צנתור דחוף או תרופות הממיסות את הקריש החוסם את העורק, וכך להציל את שריר הלב מנזק.

נושאים קשורים:  חדשות,  סקר,  התקף לב,  מיון,  סימנים,  לחץ בחזה,  האיגוד הישראלי לקרדיולוגיה
תגובות