חדשות

גיליון מיוחד של ה"לנסט" על מערכת הבריאות הישראלית יושק בחודש הבא בת"א

את הגיליון המיוחד, שיתפרסם בעקבות הסערה שעורר ב-2014 פרסום מכתב המאשים את ישראל בביצוע פשעי מלחמה בעזה וההתנצלות של עורכו פרופ' ריצ'רד הורטון, ערכו שלושה רופאים ישראלים בכירים; הגיליון יושק בכנס השנתי של המכון הלאומי לחקר שירותי ומדיניות הבריאות

פרופ' ריצ'רד הורטון, עורך ה"לנסט", במהלך ביקור ברמב"ם (צילום: פיוטר פליטר / רמב"ם)

כתב העת הרפואי היוקרתי The Lancet יפרסם בחודש הבא גיליון מיוחד שיוקדש כולו לדיווחים ולמאמרים על מערכת הבריאות בישראל. השקת הגיליון המיוחד תתקיים ב-8 במאי במלון "אינטרקונטיננטל" בתל-אביב, במהלך הכנס השנתי של המכון הלאומי לחקר שירותי ומדיניות הבריאות.

לאירוע ההשקה צפוי להגיע עורך כתב העת, פרופסור ריצ'רד הורטון, וייטלו בו חלק גם מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב, המשנה למנכ"ל פרופסור ארנון אפק, מנהל מחלקת מדיניות מנהל וכלכלת בריאות ב"הדסה" פרופ' אבי ישראלי ויו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופסור ליאוניד אידלמן.

במסגרת האירוע, שינחה פרופסור קרל סקורצקי מהפקולטה לרפואה בטכניון, תוצג סדרת המאמרים שיתפרסמו בגיליון המיוחד, שאותו ערכו פרופ' מרק קלרפילד, מנהל בית הספר לרפואה בינלאומית באוניברסיטת בן-גוריון, פרופ' אורלי מנור, יו"ר המכון הלאומי לחקר שירותי ובמדיניות הבריאות ופרופ' זאהר עזאם, מנהל פנימית ב' במרכז הרפואי "רמב"ם" בחיפה.

הופעת הגיליון המיוחד של כתב העת המוערך היא תוצאה של הסערה הגדולה שחולל The Lancet בקיץ 2014, כאשר פירסם את "מכתב 24 הרופאים" על רקע מבצע "צוק איתן". במכתב הואשמה ישראל ב"פשעי מלחמה", ב"טבח באזרחים", בשימוש בגז נגד אזרחים ועוד. מחבריו קראו לנקיטת סנקציות חמורות כנגד ישראל, בכלל זה הפסקת כל מסחר והסכמי שיתוף פעולה מצד מדינות אירופה.

המאמר התקבל בזעזוע בקהילה הרפואית בישראל, ורופאים בכירים - גם ברחבי העולם - יצאו נגד הטענות שנכתבו בו. בנוסף, כתב העת ועורכו פרופ' הורטון הואשמו בגישה אנטי-ישראלית עקבית. 43 קרדיולוגים בכירים, מצמרת המקצוע בעולם, שיגרו למערכת כתב העת מכתב תגובה חריף ביותר.

עורך The Lancet, פרופ' הורטון, זומן לבקר בארץ ביוזמת רופאים בכירים ב"רמב"ם" ובמהלך הביקור התנצל פומבית על המכתב, ואמר כי לא התכוון לעורר את המחלוקת שפרצה. פרופ' הורטון גם הבטיח לפרסם הבהרה בעיתונו, שאכן פורסמה, ותיאר את הביקור בישראל כ"נקודת מפנה" מבחינתו.

בנוסף, התחייב פרופ' הורטון כי העיתון ישתף פעולה בצורה הרבה יותר הדוקה וחיובית עם הקהילה הרפואית הישראלית ואף יקדיש גיליון מיוחד למערכת הבריאות בישראל, בו יוכלו בכיריה להציג במאמריהם את הישגיה ובעיותיה. גיליון זה, כאמור, יושק בסוף השבוע הבא.

בנוסף לאירוע ההשקה של הגיליון המיוחד יוצגו בכנס עצמו תוצאות של כמה מחקרים חדשים העוסקים בנושאים הבאים: מדיניות בריאות, כלכלת בריאות, איכות, פערים ואי שיוויון, מקצועות הבריאות, IT, חיסונים, והמטופל במרכז (תכנית הכנס המלאה).

נושאים קשורים:  חדשות,  פרופ' ריצ'רד הורטון,  לנסט,  The Lancet,  צוק איתן,  התנצלות,  כנס המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות
תגובות