דעות

להקים ועדות רפואיות לדיון בבקשות חולים לקנאביס רפואי

חולים רבים עדיין נופלים בין הכיסאות בהוצאת האישורים לשימוש בקנביס רפואי; קיימת אפשרות מצד המחוקק להקים ועדות רפואיות במשרד הבריאות, בהן ישטחו החולים את טענותיהם, לאחר שנדחו בפעם הראשונה

לאחרונה התבשרנו כי משרד הבריאות הגדיל משמעותית את מספר הרישיונות לחוות לגידול קנאביס רפואי, והעניק לעשרות חקלאים אישור ראשוני להקמת אתר לעיסוק בסם. עד כה, רק שמונה מגדלים הורשו לגדל קנאביס בארץ לצרכים רפואיים. המהלך צפוי לפתוח את השוק, ולצד מענה לצרכני הקנאביס בישראל, הוא עשוי גם לאפשר יצוא של הצמח ושיפור המחקר בתחום.

העלאת מספר הרישיונות אמנם מבשרת על ליברליזציה והתקדמות משמעותית, אולם לצד זה, חולים רבים עדיין נופלים בין הכיסאות בהוצאת האישורים לשימוש בקנביס רפואי, וכ-20% מהבקשות שלהם נדחות.

ההליך הביורוקרטי בעניין אישורי שימוש בקאנביס רפואי הוא קשה ומייגע. האם לא הגיעה העת ליצור הגדרות וקריטריונים ברורים יותר? בישראל 2017 ישנו קושי רב בהוצאת אישורים לשימוש בקנאביס ובמיוחד במקרים של פוסט-טראומה ותסמונת הכאב הכרוני. אותם חולים נופלים ברגלי הביורוקרטיה, דבר שמעצים את סבלם ואת הקושי שלהם לתפקד, שכן בעזרת הקנאביס תפקודם בחיי היום יום עשוי להשתפר פלאים.

ברגע שחולה יתייצב בפני ועדה רפואית של משרד הבריאות, אין לי ספק שיופעל שיקול דעת שעשוי למנוע סבל רב בשל הליך ביורוקרטי ארוך ומייגע

במקרה מקומם בו נתקלתי לאחרונה, נדחתה בקשתו של אדם הסובל מכאב כרוני קשה לשימוש בקנאביס רפואי. בעת הטיפול בהגשת הבקשה היתה לי הרגשה של חוסר צדק על מסכת התלאות שעובר החולה על מנת לקבל את האישור המיוחל. אותו חולה סובל מפריצות דיסק קשות בגב לאורך השנים וטופל במרפאת כאב ללא הצלחה, תוך תגובה של תופעות לוואי לטיפול שניתן לו. לאחרונה אובחן נזק קשה בצווארו, שהקשה בצורה ניכרת על תפקודו. מדובר בחולה שעובד שעות רבות ואינו מעוניין להפר את החוק, ולהסתכן בכך שיעשן קנאביס ללא אישור. משרד הבריאות דחה את בקשתו לשימוש בקנאביס רפואי, על רקע טענות כי הוא לא טופל מספיק זמן במרפאת כאב.

על פניו, אם בוחנים את המקרה לפי החוק – החולה אינו זכאי לקבל אישור לקנאביס רפואי. ברם, סבלו הקשה, התרופות שלא עזרו, והטיפול במרפאת הכאב, צריכים להוות שיקול מהותי בבקשה לשימוש בקנאביס. בסופו של יום, לאחר בקשות חוזרות ונשנות, בקשתו של החולה אושרה, אך חשוב לשאול מדוע אותו חולה צריך לעבור סבל כל כך קשה עד לקבלת האישור?

ההליך הביורוקרטי בעניין אישורי שימוש בקאנביס רפואי הוא קשה ומייגע. האם לא הגיעה העת ליצור הגדרות וקריטריונים ברורים יותר?

גם אצל חולי פוסט-טראומה המצב דומה. תושב מרכז הארץ עבר תאונת דרכים קשה, ובעקבותיה החל לסבול מחלומות רעים, סיוטי לילה על בסיס יומי והזעת יתר בלילות. אותו אדם טופל במרפאת בריאות הנפש, נטל תרופות על מנת להקל על סבלו, אך הטיפולים הרבים לא הביאו לפתרון הבעיה. מספר בקשותיו לקבלת אישור לשימוש בקנאביס רפואי נדחו מכיוון שלטענת הרופאים שבדקו אותו, הבעיה הנפשית לא מגיעה לכדי נכות בשיעור של 30% לפי תקנות המוסד לביטוח לאומי. גם במקרה זה, לאחר תחנונים וביורוקרטיה אינסופית, החולה קיבל אישור לשימוש בקנאביס רפואי.

כיום, קיימת אפשרות מצד המחוקק להקים ועדות רפואיות במשרד הבריאות, בהן ישטחו החולים את טענותיהם, לאחר שנדחו בפעם הראשונה. ברגע שחולה יתייצב בפני ועדה רפואית של משרד הבריאות, אין לי ספק שיופעל שיקול דעת שעשוי למנוע סבל רב בשל הליך ביורוקרטי ארוך ומייגע. הקמת ועדות מסוג זה, תאפשר גמישות בשלב הטענות, תקל על סבלם של החולים ותחזק את הליברליזציה בתחום הקנאביס במדינת ישראל.

* המאמר פורסם לראשונה ב"הארץ"

נושאים קשורים:  דעות,  קנאביס רפואי,  ועדות,  משרד הבריאות,  מריחואנה,  מדיניות
תגובות