חדשות

ה-FDA: הגדלת חזה מגדילה הסיכון בקרב נשים ללקות בלימפומה מסוג ALCL

הארגון הודיע כי מדובר במחלה נדירה; פרופ' דן הרשקו אמר ל-Ynet: "אין סיבה להיכנס לפאניקה... בכל השנים שאני מטפל שמעתי על מקרה בודד שהיה בארץ"

ניתוח פלסטי. "הראיון עסק בניתוחים הפלסטיים - תחום עיסוק שאין לו דבר או חצי דבר עם עיסוקו של רופא השיניים" (צילום: אילוסטרציה)

הופעת לימפומה מסוג ALCLי(Anaplastic Large Cell Lymphoma) בקרב נשים עשויה להיות קשורה לניתוחים להגדלת חזה, ומאות מקרים של המחלה הנדירה ברחבי העולם חשודים כי הם קשורים להליך; כך הודיע ביום שלישי השבוע מינהל המזון והתרופות של ארה"ב (FDA).

על פי הודעת ה-FDA: "נשים שעברו הגדלת חזה נמצאות בסיכון גבוה יותר לפתח לימפומה מסוג ALCL בהשוואה לנשים שלא עברו הגדלת חזה. ALCL נחשבת למחלת סרטן הקשורה במערכת החיסונית. מרבית המקרים טופלו בהסרת השתל והמעטפת המקיפה את השתל. חלק מהנשים עברו טיפולי כימותרפיה והקרנות". ה-FDA ציין, כי לפי הרשומות שבידיו,  תשע נשים בארה"ב ועוד 3 באוסטרליה מתו כתוצאה מהמחלה הנדירה. 359 נשים אובחנו עם המחלה.

ההמלצה לרופאים המטפלים בנשים שעברו הגדלת חזה, כך מדגישה הודעת ה-FDA, היא לעקוב אחר תסמינים מחשידים. נשים שאינן סובלות מתסמינים מחשידים לסרטן אינן צריכות לעבור הוצאה של השתל.

בלימפומה ALCL פעילות מערכת הלימפה משתבשת ומתחילה לייצר לימפוציטים ללא שליטה. אלו מצטברים בצוואר, בבתי השחי או במפשעה. התאים הסרטניים ממשיכים להתרבות ולהתפשט בגוף. אם שכפולם אינו נבלם בכימותרפיה המחלה תוחמר - עד מוות.

בארה"ב, שיעור המאובחנת ב-ALCL מדי שנה עומד על 1 מתוך 500,000 נשים, כאשר ALCL הממוקם ברקמת השד מצוי בשיעור של 3 ל-100 מיליון ברחבי העולם, בקרב מי שלא עברו השתלת חזה. על פי ההערכות, 10-5 מיליון נשים ברחבי העולם עברו עד היום השתלת חזה. ב-2016, על פי נתוני האיגוד האמריקני של המנתחים הפלסטיקאים, עברו הגדלת חזה בארה"ב 290 אלף נשים. 109 אלף עברו שחזור שד בעקבות סרטן שד.

לפי הודעת ה-FDA, לא סוג החומר המכיל את השתל – ג'ל סיליקון או תמיסת מלח (Saline) – חשוב לעניין הסיכון למחלה, אלא טקסטורת פני השטח של השתל.

בדיווח בנושא באתר Ynet אמר פרופ' דן הרשקו, מנהל מחלקה כירורגית א' ומומחה בניתוחי סרטן שד במרכז הרפואי "העמק" בעפולה: "אין סיבה להיכנס לפאניקה. מספר הנשים שעוברות הגדלות ושחזורי שד עצום לאורך הרבה מאוד שנים המקרים שנמצאו נדירים ביותר. בכל השנים שאני מטפל שמעתי על מקרה בודד שהיה בארץ וגם בו לא היה קשר ברור להגדלת חזה. לכן אין סיבה להילחץ או לבקש החלפה של השתל. במידה שמופיע כאב ממושך בשד, יש לפנות לרופא המטפל".

נושאים קשורים:  חדשות,  הגדלת חזה,  ניתוח,  סרטן,  לימפומה,  ALCL,  FDA
תגובות