חדשות

עמותת חולי הפרקינסון מתריעה על מחסור במרפאות ובנוירולוגים בפריפריה

לדברי העמותה, למרות הבטחות של משרד הבריאות בעבר, לא שופר מצב הטיפול בחולי פרקינסון בצפון ובדרום הארץ, והם נאלצים לנסוע מרחקים גדולים כדי לקבל טיפול הכרחי

כרבע מהמקבלים טיפולים תומכים המתינו יותר מארבעה חודשים לטיפול (צילום: אילוסטרציה)

בישראל ישנם כ-30 אלף חולי פרקינסון, אולם אלו החיים בפריפריה אינם מקבלים את השירותים הטיפוליים-המקצועיים החיוניים עבורם לשם התמודדות עם המחלה; כך מתריעה עמותת הפרקינסון בישראל לקראת יום המודעות העולמי למחלה, שיחול ב-14 באפריל. השנה עומד יום המודעות למחלה בסימן 200 שנה לתיאור המדויק הראשון של תסמיני הפרקינסון, על-ידי הרופא הבריטי ד"ר ג'יימס פרקינסון.

לדברי העמותה, רבים מהחולים בישראל נאלצים לממן את הטיפול דרך הביטוח הפרטי ולקבל אותו במרפאות באזור המרכז, מאחר שבצפון ארץ אין מרפאות לפרקינסון למרות ההבטחות שנתנו בעבר על-ידי ספקי שירותי הבריאות השונים ומשרד הבריאות. נמשך גם המחסור החמור בנוירולוגים המתמחים באופן ספציפי בפרקינסון, מסרה העמותה.

פרופ' ניר גלעדי: "טיפול רב תחומי מקצועי בחולי פרקינסון איננו לוקסוס, אלא צורך חיוני ביותר לשמירה על איכות חיים סבירה של החולים"

פרופ' ניר גלעדי, מנהל המערך הנוירולוגי במרכז הרפואי "איכילוב", ציין: "טיפול רב תחומי מקצועי בחולי פרקינסון איננו לוקסוס, אלא צורך חיוני ביותר לשמירה על איכות חיים סבירה של החולים. פרקינסון היא מחלה רב מערכתית המשפיעה על הגוף ועל הנפש ובתור שכזו היא דורשת לא רק טיפול רפואי תרופתי, הניתן על ידי נוירולוגים מומחים למחלה, אלא גם נדרשת תמיכה של אנשי מקצועות הבריאות האחרים ביניהם אחיות שהתמחו בפרקינסון, פיזיותרפיה, פסיכולוגיה, קלינאות תקשורת ונוספים".

יו"ר עמותת הפרקינסון, עמיר כרמין, אמר: "הגענו למצב שבו ישראל, לפחות בכל הנוגע לחולי פרקינסון, מתנהגת באמת כ'מדינת תל אביב', המשרתת רק את תושבי המרכז. השירותים הנדרשים עבור חולי פרקינסון במרכז הארץ נגישים וזמינים והם מקבלים אותם במרפאות פרקינסון רב תחומיות, אבל לא כך הדבר באזורי הדרום והצפון. מדובר בעוול של ממש.

"בידי העמותה הצטברו עדויות של חולים שתיארו את המחסור בטיפול באזורי מגוריהם. תושבת קיבוץ גבים שליד שדרות, למשל, התלוננה שמחלת הפרקינסון כלל איננה מוכרת באזור מגוריה. 'אין כאן אף נוירולוג מומחה למחלה, אין שירותים תומכים, אפילו לא טיפולים בסיסיים ביותר כמו פיזיותרפיה. אני צריכה להרחיק עד באר שבע או אפילו לתל אביב כדי לקבל את הטיפול הזה. אני מרגישה שיש כאן אפליה של ממש'. לא נשקוט עד שנתקן את העיוות הזה".

כרמין מסר עוד, כי העמותה ביקשה מח"כ איציק שמולי לעמוד בראש השדולה בכנסת למען חולי הפרקינסון. "ניזום יחד עם ח"כ שמולי דיון דחוף בוועדת הבריאות של הכנסת בצורך לשפר את השירות הרפואי לחולי פרקינסון בישראל בכלל ובפריפריה בפרט", אמר, "המטרה היא לזרז את מה שהובטח לעמותה בשנים עברו ובכלל זה פתיחת מרפאות נוספות בפריפריה. עד כה ההבטחות לא קוימו".

ח"כ שמולי הוסיף: "האפליה בנושא הזה בין תושבי המרכז לפריפריה הולכת ומחריפה. היא ממש זועקת לשמיים. אנו לא יכולים להמשיך ולהתנהג כמדינת עולם שלישי. השדולה למען החולים תקדם את הטיפול הרב מקצועי. נדרוש הכללת טיפולי הפיזיותרפיה בהיקף ובכמות שלה ראויים החולים בסל הבריאות. השדולה תפעל להוספת תקנים לנוירולוגים מומחים להפרעות בתנועה גם בקהילה הפריפריאלית ולא רק באזור המרכז".

נושאים קשורים:  חדשות,  יום הפרקינסון,  פריפריה,  מערכת הבריאות,  כנסת,  ח"כ איציק שמולי
תגובות